I Bergen prøver Tide Buss ut forskjellige systemer for flåtestyring. - Utstyret koster bare noen tusen kroner pr. buss, forteller opplæringskonsulent Leif-Jørgen Ulvatne.

Det leverer informasjon om kjøreatferd og kan rapportere om hurtig akselerering, bråbremsing eller hvor mye sjåføren bruker gearstangen.

Resultatene kan sjåføren få via e-post til bussen så snart han tar en pause.

Tide regner med at dette vil påvirke kjøreatferden til den enkelte sjåfør, slik at kjøringen blir mer smidig og behagelig.

Og det regner vi med vil gi en bra reduksjon i drivstofforbruket og klimautslippene, sier Leif-Jørgen Ulvatne til bt.no.

Etter en prøvetid på 3-4 måneder skal Tide nå evaluere resultatene og trolig gå til permanent innkjøp av et av dem, opplyser Ulvatne.

Om det går sunn konkurranse blant sjåførene om best resultater, (noe som kan være vanskelig ettersom rutene ikke er like) eller om det er et tiltak som tvert imot er negativt for arbeidsmiljøet til den enkelte, gjenstår å se.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!