Nå starter Danmarks største trafikksikkerhetskampanje, "Trafikksikkerhed i Øjenhøjde". Her har man fokus på hvordan syklister og fotgjengere skal få bedre forståelse for tungtrafikk, og bli mer trafikksikre i møte med lastebiler i trafikken.

Flere lastebiler er satt til rådighet slik at publikum selv får oppleve bl.a. hvor vanskelig det er å se en syklist når man som sjåfør skal følge alle speilene på høyresiden. I tillegg vises en rekke ulike situsjoner, hvor det er fare for ulykker.

Barn som deltar, får diplom og sitte bak rattet mens de blir undervist.

Også tidligere år har kampanjen gått av stabelen, men i år er det den desidert største. Mange kommuner og skoler blir besøkt, og man regner med å kunne undervise hele 10.000 skolebarn i år, i tillegg til ulike dagsarrangement for publikum generelt.

Arrangørene er en gruppe bestående av mange aktører. Vi kan nevne Volvo, OK, Danske Fraktmænd, DTL, Falck, samt kommunale myndigheter.

Vedvarende kampanjer rettet mot de ulike gruppene i trafikken er det som virker best, forteller prosjektleder Niels E.Nielsen.

Slike kampanjer virker også tillitsvekkende og øker anseelsen til bransjen. Tenk om vi kunne gjennomføre noe slikt også her hjemme. Ideen er gratis!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!