Johannesburg i Sør-Afrika er i startfasen av et helt nytt kollektivsystem der bussene skal kjøres på egne kjørebaner langs de eksisterende veiene i byen. I den første fasen av det nye systemet, som kalles BRT (Bus Rapid Transit), har Scania fått leveransen av samtlige busser, 143 i tallet.

Leveransen skal bestå av 41 leddbusser på 18 meter, og 102 vanlige 12 meters busser. Bussene skal bygge i Brasil og utstyres med karosserier fra brasilianske Marcopolo. Alle bussene skal være utstyrt med Euro4-motorer, som er mye bedre enn Euro3-kravet som Sør-Afrika pr. dags dat har.

Leddbussene har en kapasitet på 112 passasjerer og er utstyrt med Scanias 9-liter på 310 hk, mens singelbussene har 9-litersmotor på 270 hk, og en kapasitet på 81 passasjerer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!