GM sliter i kraftig motbakke og må rett og slett slanke seg for å overleve. Vi har alle hørt at GM-eide Saab og Opel har store problemer, og i USA jobber GM-folket med å redde selskapet ved blant annet hjelp av store statlige lån på til sammen 13,4 milliarder amerikanske dollar!

I fjor forsøkte de å kvitte seg med produksjonen av GMC TopKick og Chevrolet Kodiak, til amerikanske Navistar, men det hele falt i fisk. Nå er de etter sigende i forhandlinger med japanske Isuzu, som de fra før av har et samarbeid med. Isuzu bygger blant annet diesel-V8eren Duramax for GM. Nå vil de altså at Isuzu skal overta fabrikken i Flint, Michigan, der 522 ansatte bygger ca. 22.000 lastebiler i året. Hvis avtalen landes må Isuzu forplikte seg til å holde fabrikken i Flint gående til og med 2014.

GM har også annonsert at de planlegger å kutte 2000 ansatte ved to andre fabrikker, samt stoppe produksjonen for flere uker, ved ni fabrikker i USA og en i Canada.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!