Kjøretøyprodusenter har vært opptatt av luftmotstand i svært mange år, men så var det dette med rett timing da. Chrysler-konsernet opplevde dette for 75 år siden da de lanserte sin Airflow-modell. En bil med, for den tiden, svært moderne design. Alt for å få ned luftmotstanden. Ideen var knall den, men kundene likte den ikke og dermed ble det en flopp.

I dag er derimot de aller fleste opptatt av miljøet og det å spare drivstoff. Derfor er det ingen bombe at en semitrailer som kan spare opptil 10% drivstoff får stor oppmerksomhet.

Semitraileren, som kan leveres både som gardinsemi og med skap, har en buet takprofil, samt avrundet front og bakpart.

Mens hengere med skappåbygg har vært på veien i Storbritannia i de siste par åra, er gardintraileren relativt fersk. Foran har hengeren en takhøyde på 4 meter, mens den buer opp til 4,5 meter midtveis. Takhøyden bak er på 3,7 meter. Når får vi se slike hengere her hjemme?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!