De fleste diesel-elektriske lastebilene vi hittil har sett, er best egnet til lokaltransport med mange stopp og start i løpet av dagen. Det blir litt sånn "miljøalibi" sett med våre øyne. Derfor er det interessant å se at amerikanerne klarer å få til en effektiv miljøvennlig lastebil som kan benyttes over lange avstander.

Lastebilen av merket International, er utstyrt med ArvinMeritors "dual-mode-hybrid" som kombinerer mekanisk og elektrisk drift. Høres kanskje ikke så unikt ut, men her snakker vi om en lastebil som faktisk er utviklet for det amerikanerne kaller "Light-haul over the road". I hastigheter under 48 miles i timen (76,8 km/t) kjøres lastebilen fullstendig på elektrisk drift. Batteriene er av typen lithium-ion og lades ved hjelp av regenerering ved bremsing, samt via en motordrevet dynamo. I høyere hastigheter fases drivlinjen gradvis over til dieselmotoren.

I følge ArvinMeritor er hovdeforskjellen på denne bilen, og andre med et hybridsystem, at her kan man benytte kjøretøyet uten utslipp i en rekke aktuelle tilfeller, ikke bare ved distribusjon inne i bysentrum. Batteripakka sørger også for strøm til annet forbruk, slik at man slipper unødvendig tomgangskjøring.

Hybridsystemet er utviklet i samarbeid med Cummins og Navistar, og den aktuelle trekkvogna (for øvrig en prototyp) er utstyrt med tandemaksler fra Meritor, og et bremse- og stabilitetssystem fra Wabco.

Wal-Mart har en vognpark på ca. 7200 tunge lastebiler i Nord-Amerika og har sagt de vil gjøre vognparken dobbelt så effektiv innen 2015. Prototypen skal nå inn i tjeneste på regulære langtransportoppdrag for Wal-Mart, slik at man kan få evaluert effektiviteten til kjøretøyet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!