Det er en tidkrevende prosess når Forsvaret skal handle kjøretøy og utstyr. Da prosjektet med å anskaffe broleggingsutstyr startet, skrev man året 2000. I år, ni år etter, er leveransen komplett. Da har FLO (Forsvarets Logistikkorganisasjon) fått de 40 bilene de hadde bestilt, alle av typen MAN SX 8x8, men på grunn av tiden som har gått fra den første ble levert er ikke alle helt like. De seks sist leverte er for øvrig pansrede for de aller farligste oppdragene.

Hva menes så med broleggingsutstyr? Jo, materiell som gjør at Hæren kan frakte alle typer materiell over elver, innsjøer og fjordarmer. Ønsket var også å bygge opp en familie av utstyr rundt "Leguan" bromateriell.

Blant bilene finner vi både biler med kran, krokløft og utstyr for markforsterkning. De seks nyleveransene har alle Hiab Multilift krokløftere, samt HMF 37,5 tm kraner. Alt for å være selvberget med hensyn til transport og montering av brosystemene. Selve broene er 26 meter lange, 4 meter brede og har en kapasitet på 70 tonn.

Bilene, som har den nøyaktige betegnelsen MAN SX45-32.440 FFDAEG, er utstyrt med MAN D20-motorer i Euro4-versjon, på 440 hk, med et dreiemoment på 2100 Nm. Motorene er koplet til helautomatiske planetgearkasser av typen ZF 6HP 902, mens fordelingsgearkassene er produsert av MAN selv. Vadedybden er på 1,5 meter og bilene klarer en sidehelling opp til 40%, og en stigning på 60%, avhengig av friksjonen på underlaget. Bilene klarer også å klatre over hindringer som er 60 cm høye, og kjøre over grøfter som er 1,9 meter brede.

Vi lover at sjåføren gir seg lenge før bilen gjør det. Les hele historien i neste utgave av AnleggsMagasinet, som er rett rundt hjørnet!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!