Den nordiske pakkepostdistributøren, Schenker Privpak, har i dag varslet Posten Norge AS om et erstatningskrav på 460 millioner norske kroner. Dette etter at konkurransemyndighetene, i en foreløpig avgjørelse før jul, konkluderte med at Posten hadde brukt ulovlige metoder for å hindre Schenker Privpak i å bygge ut et landsdekkende nettverk som kunne gitt norske forbrukere et alternativ til Posten, når de handler på internett og postordre.

-Ved å bryte konkurransereglene har Posten trolig kunnet kreve over 20% høyere priser av norske forbrukere enn det Schenker Privpak tilbyr, uttaler Ingvar Nilsson, administrerende direktør i Schenker North AB, som leder DB Schenkers virksomhet Norden.

Grunnlaget for erstatningskravet er at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) den 17. desember i fjor la frem en foreløpig avgjørelse som viste at Posten, mellom 2000 og 2006, inngikk en rekke avtaler med norske dagligvarekjeder som i praksis nektet andre enn Posten å bygge ut et landsdekkende nettverk av Post-i-butikk. Dermed ble det umulig for Schenker Privpak å bygge ut sitt eget nettverk som kunne gitt norske forbrukere over hele landet flere valgmuligheter, fremfor å være avhengig av å gå på et bestemt postkontor i åpningstiden.

Schenker Privpak startet opprinnelig sin virksomhet i Sverige i 1992 etter et initiativ fra de største postordreselskapene, som ønsket å gi den svenske Posten større konkurranse. Selskapet etablerte seg i Norge i 2000. Både den svenske og norske Posten har senere kopiert forretningsideen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!