Totalt er det snakk om leveranser av til sammen 414 busser, hvorav tre operatører i Bergen og på Romerike skal ha 319 busser. Det er snakk om 225 intercitybusser i form av polskbygde Volvo 8700 og 30 Volvo 8500. De sistnevnte bygges ved Volvos fabrikk i Säffle. Resten av bussene leveres som chassis for å utstyres med norske karosserier fra Vest. Alle bussene er Euro5-versjoner eller EEV-busser. I tillegg har svenske Concordia bestilt et stort antall busser.

Også "over there" satser Volvo på busser. For første gang på mer enn 20 år skal man selge busser med Volvo-logo i USA. Fra før av selger Volvo busser i USA og Canada, via sitt datterselskap Prevost Car. Nå lanserer de i tillegg den litt billigere Volvo 9700 som produseres i Mexico. Volvo regner med at segmentet denne bussmodellen havner i er på mellom 1500 og 2000 busser i året, og at Volvo 9700 skal kapre gode markedsandeler i dette segmentet i løpet av realtivt få år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!