Det blir større innsats mot mekanisk fjerning av snø og slaps på denne strekningen, sier Yngve Torben Johansen i Statens vegvesen til Ostlendingen.no. På den knappe to mil lange strekningen, som starter ved kraftstasjonen i Elverum, skal maskiner lik dem som brukes på flystripa på Gardermoen brukes.

Kjøretøyene har plog foran, kost under og salteapparat bak. - Denne metoden skal resultere i mindre salt langs strekningen, sier Johansen. Forskningsprosjektet skal etter planen gå i tre år. I tillegg til Elverum, skal Åndalsnes (E 39) også være med i prosjektet.

Også nye prosjekter skal settes ut i livet:

- Rv. 25 skal fra kommende vinter saltes helt til Trysil.

- Vedlikeholdet av fylkesveiene får klarere retningslinjer, lik dem riksveiene har.

- Rv. 3 skal saltes også mellom Rena og Koppang.

- Fokus på retting av telehiv.

Tungt.no sitter med en følelse av at en stor effekt vil oppnås ved å oppgradere vintervedlikeholdet på fylkesveiene til nivået tilsvarende riksvei-kravene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!