Det er altså drivstoffreduksjon som er slagordet når Volvo nå introduserer sine nye 11- og 13-litere. Også 7-literen, som sitter i FE og FL, lanseres i ny versjon.

For å ta drivstoffeffektiviteten først:

En ny 13-liter sammen med en ny I-Shift skal gjøre det mulig å redusere forbruket med tre prosent i forhold til den "gamle" 13-literen og I-Shift. Tilsvarende reduksjon med 11-literen er én til to prosent.

"Drivstoffbesparelser" dukker opp som moteord hver gang en ny motor lanseres eller et nytt dekk blir introdusert. Ofte er besparelsen bare teoretisk. Skulle man tro alle besparelser som blir lovet av ulike produsenter av kjøretøyrelaterte artikler, vil man snart ende opp med mer diesel på tanken etter en tur enn før vi startet.

Man skal allikevel ikke kimse av motorutvikling og redusert forbruk. Verden går fortsatt fremover. En optimal motor, sammen med en sjåfør som kjører bilen riktig, vil fort kunne spare inn store beløp årlig. Beløp som vises rett på bunnlinjen.

Allikevel - for mange vil effekt og dreiemoment være vel så viktig. De nye motorene har blitt kraftigere. Effekten fra 13-litersmotoren har økt fra 520 til 540 hk, og dreiemomentet når 2600 Nm, en økning på 100 Nm. Dette oppnås ved 1000 o/min. Volvo D11 leveres med effekter på opptil 450 hk og dreiemoment på 2150 Nm. Volvo D7 er tilgjengelig med opptil 340 hk og 1300 Nm.

De nye motorene er også de reneste motorene noensinne, og de oppfyller de nye utslippskravene i Euro 5 som trer i kraft i oktober 2009.

Både Volvo D13 og Volvo D11 leveres også i versjoner som er skreddersydd for EEV-normen (Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Dette er et frivillig rammeverk med retningslinjer for enda lavere utslipp av sot og partikler som kan brukes av lokale myndigheter til å fremskynde innføringen av kjøretøy som påvirker miljøet i enda lavere grad.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!