At markedet for firehjulsdrevne varebiler er stort her på berget er ingen overdrivelse. Men hos Volkswagen, der de aller fleste bilene kan leveres med firehjulsdrift, har Caddy måttet klare seg uten - inntil nå.

Caddy 4Motion er endelig på plass og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. I motsetning til Transporter 4Motion, som er utstyrt med Haldex2 firehjulsdrift, har Caddy hoppet bukk over både denne og Haldex3 og gått rett til Haldex4.

Det betyr i praksis permanent firehjulsdrift med varierende drift på bakhjulene, samt en raskere automatisk innkopling ved behov. Systemet deler Caddy med sine personbilslektninger Volkswagen Tiguan, Skoda Oktavia og Superb, samt sportsbilen Audi TT 3,2.

For de som lurer på hva som skjuler seg bak navnet Haldex, kan vi ta en liten oppummering: Det er snakk om en elektro-hydraulisk/mekanisk innretning som kan overføre moment. Haldex-koplingen er montert på mellomakselen ved bakakselen og ble opprinnelig bygd som en differensialbrems til rallybiler, der den også hadde stor suksess. På Caddy fungerer prinsippet ved at sensorer oppdager at forhjulene spinner og lynraskt overfører krefter til bakhjulene.

Hvis ett av forhjulene spinner, sørger bilens antispinnsystem for at det spinnende hjulet bremses ned, før kreftene overføres til bakhjulene. Haldex-koplingen er produsert i fire forskjellige generasjoner og har sin opprinnelse i Sverige. I dag benyttes Haldex-kopling i biler fra bl.a. Volkswagen-konsernet, Ford, Volvo, Saab og Land Rover.

Caddy 4Motion leveres bare i kort versjon (ikke Maxi) og i kombinasjon med 105 hesters diesel og sekstrinns gearkasse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!