I utgangspunktet skal fordelingen mellom stat og bompenger være 50-50, men i forslaget som Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité i dag stiller seg bak, heter det at staten skal betale 730 millioner av den totale kostnaden på 3,5 milliarder kroner, mens 2,77 milliarder skal hentes inn med bompenger, skriver Aftenposten.

I tillegg må bilistene via bompenger betale alle utgifter til innkreving og finansiering, en ekstraregning på 800 millioner kroner.

Totalt sett skal bilistene dermed betale 3,79 milliarder kroner for en vei som koster 3,5 milliarder kroner å bygge, en bompengeandel på 108 prosent.

- Dette er et bedrøvelig stjerneeksempel på hvordan veifinansieringen fungerer i Norge. Bilistene blir rett og slett lurt, for de vet ikke hvor mye de faktisk betaler, sier saksordfører Arne Sortevik.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!