Ok, så er ikke den nye toppmodellen til Volvo mer enn 40 hk og noen Newtonmeter sterkere enn den gamle 660´en, men det er allikevel noe magisk med å runde 700-merket i effekt. Man setter på en måte en ny standard og gjør det klart for alle at man mener alvor.

På pressearrangementet for nordiske journalister var Volvo-folket merkbart stolte av den nye toppmodellen. De gjorde et stort nummer av at de ville ta markedsandeler blant prestisjekundene som ønsker seg det grommeste av det gromme, men vel så viktig er det for Volvo å kunne tilby en knallsterk bil for de tyngste oppdragene, som i følge Volvo er et økende marked. Da snakker vi om modulvogntog på 25,25 meter, maskintransporter, spesialtransporter og tømmertransporter.

Derfor var det litt underlig å gå ut for å prøvekjøre bilene på Volvos testbane i Göteborg og oppdage at bare en av 700 hesterne hadde nok å dra på. Av totalt syv vogntog var bare en av 700 hesterne lastet til 60 tonn, de øvrige var toakslede trekkvogner. Ellers hadde de både 540 hk og 600 hk av den nye modellen, men det var selvsagt den sterkeste som tiltrakk seg mest oppmerksomhet.

I den grad man kan konkludere med noe som helst etter en prøvekjøring på en enkel bane, konkluderer i hvert fall vi med at dette tegner bra. Vi prøvekjørte alle motorvariantene, også en FH16 700 hk. Sistnevnte i form av en langchassisbil med dolly og semitrailer etter. Modulvogntoget på 25,25 meter og 60 tonn er en svært vanlig kombinasjon i Sverige og Finland, men nå også en vogntogtype vi også ser på enkelte veistrekninger her i Norge.

På testbanen i Göteborg fikk vi virkelig kjenne at motoren jobbet som en drøm under gulvet. Vi ser med glede fram til å teste tøffingen på Europas største testbane, gamle Mor Norge, i løpet av året. Og for de av dere som kunne tenke dere å gjøre det samme; Volvo-importøren drar i gang med en skikkelig happening i løpet av våren. Da skal de ut på et FH16 Roadshow rundt omkring i landet. Da bør nettopp DU passe på å få prøvekjørt Euorpas sterkeste lastebil - Volvo FH16 700 hk!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!