I alt 90 kunder var "utkommandert" på vinterøvelse i regi av MAN Last og Buss AS. I motsetning til hva store deler av den mannlige befolkningen forbinder med vinterøvelse (ref. militæret), var vinterøvelsen til MAN lærerik, morsom og hyggelig. Lærerik på den måten at for oss som ikke hadde kjørt MAN med HydroDrive, så fikk vi gjort dette på smal, svingte og snødekt skogsbilvei. I tillegg hadde MAN invitert Vegdirektoratet til å informere bileierne om det nye Yrkessjåførdirektivet.

Det morsomme ved arrangementet var stort sett det samme som nevnt under lærerikt - kjøre HydroDrive på smale, svingete og snødekte skogsbilveier. Samt et underholdende foredrag om Yrkessjåførdirektivet ved Arvid Mytting fra Vegdirektoratet. Det hyggelige aspektet ved vinterøvelsen gir seg jo selv når mennesker med felles interesse samles over flere dager.

MAN Last og Buss stilte med totalt tolv lastebiler til prøvekjøringen, fire TGX, sju TGS og en TGM. Motormessig varierte lastebilene fra den minste TGM på 250 hk, til den største TGX med V8-motor på 680 hk. Når det gjaldt akselkonfigurasjoner stilte MAN med stort sett hele spekteret, 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x4/4, 6x6 og 8x6. Lastebilene var utstyrt med forskjellige påbygg, blant annet dumperkasse, krokløft, kran/plan, citytrailer, tippsemi og skap.

Les mer om vinterarrangementet til MAN i neste utgave av AnleggsMagasinet

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!