For tolv år siden startet Steinar opp igjen familietradisjonene innen transportyrket og kjøpte sin første bil. - Bestefar startet allerede under krigen og far kjøpte den første semien i 1968. Han sleit seg helt ut på kjøringen, så han solgte bilene på begynnelsen av 90-tallet. Det ble noen års pause før jeg startet med biler igjen, forteller han.

Innimellom all elementkjøringen tar Buksholt Transport også en del spesialtransporter for oljeindustrien i området.

Bak bilen henger en tralle fra Nooteboom, med sving på samtlige tre aksler. Om nødvendig kan den trekkes ut 16 meter. En utfordring å kjøre, men smidig og fin som få. - Eneste er utslaget som blir litt vel voldsomt av og til. Spesielt i kryss må jeg bruke hodet, så jeg ikke dunker til andre biler med bakenden.

Steinar bruker en hel del tid på bilene sine. De skal holdes sånn noenlunde, så ikke jobben blir for voldsom når utstillingene nærmer seg. Likevel går det et par døgn med til å klargjøre dem for en utstilling. Lakkeringen fra Glenn Andersen må skinne, om det skal bli premie og pokaler.

Hjemme i garasjen får han gjort unna mye av skruingen og pussingen sammen med sin far. Da er det godt å ha en forståelsesfull kone. - Heldigvis er hun oppvokst i en transportfamilie der faren driver skogsmaskiner og moren kjører lastebil. Etter at vi flyttet sammen, tok hun sertifikat på lastebil hun også, så hun kjører en del både for meg og John Telhaug, sier Steinar.

Se flere bilder og hele historien i TransportMagasinets utgave nummer 2.2009.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!