23948sdkhjf

Grønn av misunnelse?

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har et svært anstrengt forhold til den irrgrønne fargen Bring har valgt på sine biler. Derimot har jeg ikke et anstrengt forhold til Renault Magnum. Når jeg så bildene av den nye Magnumen til Holmskau Transport i Fredrikstad ble jeg overraskende nok grønn av misunnelse.

Jeg er som folk flest på min alder, jeg liker ikke forandringer. Derfor var jeg ikke veldig entusiastisk da Posten skulle omprofilere Nor-Cargo fra blåhvite "Sties-biler" til irrgrønne. Men allting har en overgang, sa reven da han ble flådd. Etter hvert som de grønne har inntatt landeveien har jeg jo blitt vant til fargen. Enkelte lastebiler er til og med litt tøffe i Bring-grønt. Som den nye bilen til Holmskau Transport i Fredrikstad. Dette selskapet, som ble kjøpt av Posten/Nor-Cargo for et par år siden, har så langt gått i de vante rødhvite fargene. Nå blir det mer og mer grønt også der.

Da Renault-selger Svein Nilsen i Østfold viste meg biler av nykommeren i Holmskau-stallen ble jeg misunnelig - faktisk grønn av misunnelse.

Ikke lenge før hadde jeg og kollega Frode vært på test med nye Magnum og var svært imponert over bilen. Jeg var bare en tur innom "Renault-Svein" får å grabbe en Magnum-brosjyre, samt ta en kopp kaffe og "preke litt", da bildene kom på bordet, eller rettere sagt på pc-skjermen.

- Ærn ikke tøff?, spurte "Renault-Svein.

- Jo, bæltøff, svarte jeg, og ba sporenstreks om å få tilsendt bildene for publisering her på tungt.no.

Bilen, en Renault Magnum 6x2 trekkvogn, er utstyrt med DXi13-motor på 500 hk. Denne er koplet til en automatisert Optidriver+-gearkasse med 12 trinn. Når det gjelder fjæring er bilen utstyrt med parabelfjærer foran og luftfjærer bak. Interiøret er blant annet utstyrt med svingbar lenestol på passasjersiden.

Utvendig kan man legge merke til Trux-bøyle på taket, samt en lekker bøyle under den nedre spoileren, spesialprodusert av Trux. Ombyggingen fra langchassis til trekkvogn (Renault leverer ikke Magnum som trekkvogn med løfteboggi fra fabrikk), montering av svingskive samt resten av påbygget, er levert av Rognskog Bil AS på Rindal. Etter bilden å dømme ser det ut til at de har gjort en utmerket jobb. Resultatet er bare en lekker trekkvogn som skiller seg fra mengden. Bilen går i fast rute på Sverige.

For de som lurer på hvordan det er å kjøre Magnum kan vi trygt anbefale en prøvetur. Ok, innsteget er vel noe sært, men belønningen får man når man er på plass i førerhuset. For øvrig bringer vi en test av nye Renault Magnum i neste utgave av TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078