Så sent som her om dagen måket jeg taket på en semitrailer fri for snø og is, en operasjon som nesten kostet med et infarkt. Ikke rart mange gir blaffen i en slik møkkajobb. En ting er jo taket på et skappåbygg, der blir det jo ikke de største isforekomstene, noe ganske annet er det på et kapelltak der vanndammene kan bli ganske dype og forvandles til veritable "isfjell" når kulda slår til.

Dette har den tyske tilhengerprodusenten Fliegl tenkt på, og nå er produktet tilgjengelig. AIRpipe er navnet som skal sørge for en bedre hverdag for sjåførene og en tryggere hverdag for alle andre som ferdes i trafikken. Systemet er like enkelt som det er genialt. Et rør montert midt under hele kapellduken i lengderetningen. Dette røret fylles med luft fra bilens lufttanker, ved hjelp av en bryter i førerhuset. Dermed får kapellet "reisning" som på 15 cm og regnvannet bokstavelig talt renner av taket.

For de som parkerer i ekstra utsatte områder kan kapelltaket utstyres med ytterligere to rør som monteres nærmere ytterkantene av kapellet. Disse kan heves til 9 cm. I følge produsenten er den siste løsningen ekstra fin for de som vil brekke opp islaget under kontrollerte former. Systemet kan allerede nå bestilles på nye gardintrailere fra Fliegl, men de kan også ettermonteres på eldre utgaver.

Hvorvidt de også kan monteres på gardintrailere eller kapelltrailere fra andre produsenter er usikkert, men det høres ikke ut som noen umulighet. Et høyaktuelt produkt her i landet, hvis du spør oss. Det er jo bedre med isfritt tak, enn hjerteprobemer - enten på grunn av snømåking eller på grunn av store isflak som seiler av taket og treffer andre trafikkanter midt i planeten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!