Natt til fredag 24. november 2006 kjørte den toetasjeres store MAN Neoplan Skyliner til Lavprisekspressen fra Trondheim mot Oslo med 53 passasjerer. Over Dovre var det kraftig vind og veien var isbelagt og speilglatt. Ved Fokstua gikk det galt. Sidevind på opptil 25 sekundmeter tok tak i bussen, slik at forhjulene mistet grepet om underlaget. Sjåføren hadde ingen mulighet til å styre. I 50 km/t braste bussen utfor veien og veltet over på høyre side. Passasjerer uten bilbelte ble kastet til siden, mens en person ble slengt ut av vinduet fra 2. etasje. Bussen krenget og smalt i bakken over passasjeren, som ble liggende i klem.

Totalt 30 personer ble skadet. For fire av dem var tilstanden alvorlig. Ingen av de fire brukte bilbelte.

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) publiserte nylig en rapport om ulykken. Der fremgår det bl.a. det var ikke strødd eller saltet på strekningen, fordi entreprenør Mesta mente at dette bare ville blåse bort.

SHT påpeker at kontrakten mellom Statens vegvesen og entreprenøren sier at hvis det er glatt, skal Mesta sørge for at veien blir tryggere. Kontrakten sier ingenting om hvilke metoder som skal brukes. SHT mener det er uheldig at Mesta ikke vurderte alternative tiltak, eller meldte i fra til Statens vegvesen om at friksjonen var lavere enn kravene i kontrakten

Hele rapporten kan du lese her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!