Vi i redaksjonen har fått flere henvendelser om mediaoppslagene i dag. Nok en gang ser det ut til at statistikk og dagspressens behandling av dette, får saken helt ut av proposjonene. I følge Tollvesenet anmeldte de i fjor 26 yrkessjåfører for oppbevaring av narkotika til eget bruk, enten på kroppen eller i førerhuset. 26 av hvor mange lastebiler da?, er mitt spørsmål. Såvidt jeg vet ruller det et par tusen vogntog i døgnet inn, bare over Svinesundbrua. Av disse er de langt, langt fleste utstyrt med utenlandske skilt. I tillegg har vi også en rekke andre grenseoverganger der tungtransporten ruller inn og ut av landet. At det, blandt alle disse tusenvis av lastebiler, befinner seg noen titall som ruser seg, fortjener etter min mening ikke de krigstypene som dagspressen nå bruker. I Dagsavisens nettutgave er tittelen "Tungbilsjåfører kjører i narkorus"!

I artikkelen påstås det at dette bare er toppen av isfjellet. Politibetjent Tonny Gerdrup ved Trafikkavdelingen i Østfold politidistrikt uttaler seg også i artikkelen. Han hevder at det trolig er mange rusede yrkessjåfører som aldri blir tatt fordi de ikke kontrolleres så ofte som de øvrige trafikantene! Det er litt av en uttalelse til å komme fra en tjenstemann som blant annet har jobbet i UPs Miljøpatrulje. Han, om noen, burde vite at yrkessjåfører trolig er landets mest kontrollerte yrkesgruppe.

I fjor hadde TransportMagasinet flere artikler som omhandlet kjøring i narkorus. I den forbindelsen intervjuet jeg UP-sjefen personlig. Han sa til meg at dette var et forsvinnende lite problem blant norske yrkessjåfører, som han omtalte som de beste i verden på dette området. Men politibetjenten fra Østfold er tydeligvis ikke enig i dette, eller? Jeg tror helt sikkert at tallene fra Tollvesenet stemmer, og jeg tro helt sikkert at det finnes mange flere enn de 26 som ble anmeldt. Men jeg skulle gjerne sett hvor mange av de 26 som var norske. Kan noen komme opp med det tallet, slik at ikke hele Norges befolkning nok en gang skal få inntrykk av at norske yrkessjåfører er en gjeng med pakk?

Kjære Tollvesen, kjære Politi og kjære Statens vegvesen. Nå må dere bli litt mer nyanserte før dere går ut i media med avsløringene deres. Statistikk kan brukes til så mangt. For noen år siden skrev en kollega av meg en ironisk artikkel der han ikke kunne skjønne hvorfor diagonaldekkene ikke ble innført igjen! All statistikk viste jo at det var forsvinnende få biler med diagonaldekk innvolvert i trafikkulykker.

For et par år siden kalte ordføreren på Lesja yrkessjåførene for terrorister. I fjor hadde vi flere rettsaker der yrkessjåfører stod tiltalt for bildrap. I år er det tydeligvis narkomane lastebilsjåfører som er i skuddet.

Vi i redaksjonen håper organisasjonene, det være seg NLF, YTF eller Transportarbeiderforbundet, nå kan slå seg sammen i en gedigen dugnad rettet mot dagspresse, slik at vi kan få en slutt på hetsen av en av landets viktigste yrkesgrupper. Her er det tydeligvis behov for opplysningsarbeid. Tar dere utfordringen?

Bildet viser Up-sjef Odd Reidar Humlegård som i fjor uttalte at narkotika var et forsvinnende lite problem blant norske yrkessjåfører.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!