På det årlige vinterarrangementet på Oset Høyfjellshotell på Golsfjellet ble det satt fokus på nitrogenfylte dekk til kjøretøyene. I dag kommer flere og flere nye personbiler med dette fra fabrikk, men hva med alle de tusenvis av bilene som allerede ruller rundt med gammel luft i "ringene"?

- Bare et fåtall dekkverksteder har skaffet seg utstyr for nitrogenfylling i dekkene, men antallet er stadig økende. Nitrogenanleggene som er tilgjengelige på markedet er av forskjellig type og pris. Noen koster opp mot 100.000 kroner, en relativt stor investering, mens det anlegget vi selger ligger i underkant av 30.000 kroner. Da kan det jo begynne å bli aktuelt for lastebileiere som har endel biler i parken, sier Johnny Aasen fra firmaet AS Heda til tungt.no.

- Hva er fordelene med nitrogenfylte dekk?

- Gummidekk fungerer som en membran. Oksygenmolekylene er mindre enn nitrogenmolekylene og trenger derfor letter gjennom gummien. Med nitrogen i dekkene får man et mer stabilt dekktrykk ved at temperaturen er mer konstant i dekket. Et korrekt dekktrykk gir mindre rullemotstand, og på den måten bedre drivstofføkonomi, forteller Aasen.

- Hvor mye er det mulig å spare?

- Vi reklamerer med en drivstoffbesparelse opp til 4%. På et vogntog på 50 tonn som ruller et par hundretusen kilometer årlig blir det fort penger å spare, sier Aasen.

- Hvor kjøper man nitrogenen fra?

- Den produserer nitrogengeneratoren selv. Den skiller ut nitrogen fra lufta. Generatoren er også automatisk og kan både tappe ut gammel luft og fylle ny nitrogenblanding selv. Man stiller ganske enkelt inn dekktrykket man skal ha så fikser generatoren resten, avslutter Aasen.

Nitrogengeneratoren, som har betegnelsen G5, er 1260 millimeter høy, 620 millimeter bred og 430 millimeter dyp. I tillegg har den en frittstående nitrogentank på 118 liter. Vedlikeholdskostnadene skal være lave. Det er bare snakk om to filtre som må byttes ca. annethvert år. For at verkstedene skal være klar over at et kjøretøy har nitrogen i dekkene, byttes de gamle sorte ventilhettene ut med nye grønne.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!