Som den bilmannen jeg er valgte jeg fort bort jernbane. Jeg hadde jo tross alt en avtale jeg skulle rekke og da tar jeg det sikre framfor det usikre. Siden det hverken er fergeforbindelse eller flyforbindelse mellom Hafslundsøy, i Sarpsborg, og Oslo, trikk og trolleybuss er uegnet på så lange strekninger, og el-bilen hadde tomt batteri etter en halvtimes tur til butikken dagen i forveien, falt valget på buss - nærmere bestemt ekspressbuss. Dere vet disse kvikke, komfortable bussene der man kan få en kopp kaffe gratis, eller låne VG av sjåføren.

Ettersom jeg skulle ta buss hjemmfra (er utstyrt med egen busslomme rett utenfor huset) ble det rutebuss til "d owntown" Særp, der jeg skulle melde overgang til Timekspressen, operert av Nettbuss Østfold. Jeg har tatt den flere ganger jeg - det fungerer alldeles utmerket. Den allerede planlagte ventepausen på en halv time grunnet rutetidene, fikk jeg ytterligere forlenget med 10 minutter. Da jeg entret bussen la jeg merke til at det var en sjåfør bak rattet jeg visste hadde kjørt ekspressbuss en årrekke. Fint, tenkte jeg, da blir det nok en behagelig tur. Har nemlig et par skremmende bussopplevelser i minnet, der sjåførene ikke akkurat har bidratt til synging av "en bussjåfør, en bussjåfør". En gang satt jeg faktisk på med en svenske der passasjerene måtte forklare ham veien fra bussterminalen i Oslo og ut på Mosseveien, i tillegg kjørte han flere kilometer før han oppdaget at bussens knelefunksjon ikke var satt i kjøreposisjon. På toppen av det hele hadde han tatt ombord en dame som hadde sagt hun skulle med bussen til Stockholm. Først i Vestby oppdaget damen at bussen var på vei mot Göteborg i stedet. Uansett; denne gangen trodde jeg alt lå til rette for en busstur slik den bør være. Så feil kan man ta!

Allerede gjennom sentrumsgatene i Særp ante jeg hva som var på ferde. Det gikk nemlig fort gjennom gatene, alt for fort. Det har seg slik at Timeekspressen også tar på passasjerer på noen lokale strekninger. Dermed blir det en del stopp før vi entrer E6. Med den farta sjåføren hadde, var det såvidt han klarte å se om noen stod på holdeplassene, det ble mange kraftige oppbremsinger og "innkast" av buss på busslommene, hver gang en passasjer hadde satt seg fore å ville ødelegge rutetida enda mer ved å rekke ut handa for å løse en billett til Oslo. At enkelte også valgte å være så ufine å trykke på stoppknappen her og der ble også fort en utfordring for den erfarne sjåføren. To, tre ganger hadde han så dårlig tid at han begynte å kjøre ut fra holdeplassene før alle passasjerene hadde rukket å gå av. Dette førte selvsagt til skarpe protester fra nevnte passasjerer, irriterte grynt fra sjåføren og bekymring hos de resterende passasjerene som hadde et håp om å nå fram til "Tigerstaden" i noenlunde god behold. At hastigheten på motorveien også lå godt over det tillatte skal jeg ikke henge meg opp i her. Det er tross alt tryggere med en buss som kjører for fort på firefeltsvei, enn i østfoldske sentrumsgater. På turen innover satt jeg å tenkte litt på opplevelsene jeg og mine medreisende passasjerer hadde opplevd så langt. Ok, jeg kan skjønne at en bussjåfør blir oppstresset av å ligge ti minutter etter rutetida, men passasjerene er tross alt kundene og hvis ikke de opplever transporten som trygg og behagelig, kan det jo være at alternative transportmetoder blir vurdert neste gang. Apropo kunder som forsinker bussruta. Jeg husker en gang da NSB var i krangel med Østfold Pendlerforening. For å bedre på forsinkede tog gikk NSB ut og sa at de skulle gå ned på antall avganger fordi "færre tog ga færre forsinkelser". Dagen etter kom pendlerforeningen med et motforslag; "ingen tog ingen forsinkelser". Hos Timekspressen den aktuelle dagen hadde ihvertfall jeg en klar følelse av at turen hadde gått så mye bedre uten passasjerer. "Uten passasjerer, mindre forsinkelser" så ut til å være bussjåførens mening.

Jeg håper denne bloggen leses av ansvarlige personer hos busselskaper generelt, og hos Nettbuss Østfold spesielt. Ikke legg opp rutetider som er umulige og holde og som skaper trafikkfare. Eventuelt kan jo Timekspressen døpes om til Halvtimekspressen, eller slutte å ta med passasjerer! God tur!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!