Selv om den økonomiske hodepinen er over bransjen for fullt, endte 2008 som et meget godt år. Det er tydelig når vi ser på registreringsstatistikken. Enkelte segmenter har riktignok godt ned, mens andre har hatt en vekts. Totalt endte antall registrerte kjøretøyer over 3,5 tonn på 6528 enheter i 2008, i 2007 var tallet 6261. Nå er det ikke gull alt som glitrer, og det er ikke alt som er lastebil selv om det er registret som det. I segmentet 3500 kg til 5999 kg ligger det nok campingbiler til å fylle en stor campingplass, videre er det en rekke kassevogner som for eksempel Mercedes-Benz Sprinter, som registreres på hvite skilt i stedet for grønne. I den tyngste klassen over 19 tonn, er det også med noen underligheter. Rammestyrte dumpere havner av en eller annen grunn på denne statistikken. Greit nok når de står oppført som eget merke, slik Moxy gjør, men mer uoversiktlig når det gjelder tallene til Volvo. Der ligger nemlig rammestyrte dumpere fra Volvo sammen med tallene for reelle lastebiler.

3500 - 5999

I den letteste klassen gikk Mercedes-Benz av med en klar seier. I fjor ble det registret 143 biler med stjerne i grillen i dette segmentet. Allikevel er dette en nedgang i forhold til 2007 da Mercedes-Benz registrerte 153 enheter. Så hopper vi bukk over et par rene campingbilmerker og finner Iveco med 100 registrerte, også det en nedgang fra 2007 da de endte opp på 112. Så kommer det nok noen campingbiler før vi finner Fiat med 32 registrerte, de hadde 25 i 2007. Volkswagen, som hadde tredjeplassen i 2007 med 38 biler, endte på 28 i fjor, fire biler bak Fiat. Totaltallene i dette segmentet endte på 921 enheter i 2008, mot 725 i 2007.

6000 - 11.999

Også i segmentet fra 6 til 12 tonn har det skjedd endringer på lista. Mercedes-Benz gikk av med seieren med 157 biler i fjor, mot 168 i 2007. Andreplassen tok Iveco med 145 biler, mot 105 i 2007, mens MAN tok tredjeplassen med 121 biler mot 130 i 2007. Videre på lista finner vi Renault med 89 (67 i 2007), Mitsubishi med 64 (32 i 2007) og DAF med 21 biler (20 i 2007). Totalt endte dette segmentet med 637 enheter mot 566 i 2007.

12.000 - 18.999

I det mellomtunge segmentet gikk også Mercedes-Benz av med seieren. De endte på 128 registreringer mot 131 i 2007. Andreplassen tok MAN med 117 biler mot 142 i 2007, mens Volvo, som vant i 2007, endte på 106 biler mot 152 i 2007. På de neste plassene finner vi DAF med 21 biler (26 i 2007), Renault med 21 biler (42 i 2007) og Iveco med 15 biler (24 i 2007). Til sist kommer Scania med 9 registrerte biler (13 i 2007). Segmentet fra 12 til 19 tonn endte totalt på 420 biler i fjor, en nedgang på 112 biler i forhold til 2007.

19.000 og oppover

Prestisjeklassen er selvsagt segmentet over 19 tonn. Etter nær 30 år som markedsleder i dette segmentet, måtte Volvo se seg slått av Scania i 2007. Det samme skjedde i 2008 da Scania tok førsteplassen med 1737 registrerte kjøretøyer (1676 i 2007), mens Volvo endte på en andreplass med 1416 kjøretøyer (1335 i 2007). I disse tallene gjemmer deg seg også et antall rammestyrte Volvo-dumpere så avstanden opp til Scania er i realiteten enda større. På tredjeplass kom Mercedes-Benz med 583 kjøretøyer (505 i 2007). Når det gjelder de øvrige merkene er fordelingen som følger. MAN endte på 446 registrerte kjøretøyer (503 i 2007), DAF nådde 211 registrerte (223 i 2007), Renault registrerte 52 (68 i 2007), Iveco økte og endte på 43 (37 i 2007), mens Sisu registrerte fire færre med sine 12 biler(16 i 2007). Totalt ble det registrert 4550 kjøretøy over 19 tonn i fjor (4438 i 2007). Hva 2009 kommer til å ende på er det foreløpig ingen som tør spå om. Til det er utsiktene meget usikre. Løsner markedet i løpet av et halvår, eller kommer alt til å gå på tomgang fram til 2010? Uansett består den norske parken av lastebiler nå av svært så nye biler, de fleste er ett til to år gamle. Dermed kan det ligge an til mer å gjøre på verkstedene nå når mange antagelig kommer til å beholde bilene sine lenger enn de tidligere har gjort.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!