Da nye FH og FH16 ble lansert i fjor var vi raskt på ballen for å få lånt en bil til testkjøring så fort som mulig. Ved god hjelp av den norske Volvo-importøren fikk vi låne bil og semitrailer av Ørland Transport i Sandnes. Fullastet med belegningssten satt vi ut på en real vintertest med det nye flaggskipet.

Som vanlig gikk turen fra Oslo til Kongsberg, deretter Bolkesjø, Gransherad og til Rjukan. Deretter gikk turen over fjellet til Rauland og Åmot, før vi tok pulsen på sjåførmeningene ved Høydalsmo. Deretter satte vi kursen for Morgedal, Seljord, deretter Bø, Gvarv og til slutt Eidanger i Porsgrunn.

Spenningen knyttet seg naturlig nok mest til kjøreegenskapene som tidligere utgaver av FH ikke alltid har kunnet skryte av. Den faste sjåføren på bilen, Terje Stangeland, forsikret oss på forhånd at hans FH16 580hk var stø som fjell. Vi skal ikke røpe for mye av inntrykkene her på tungt.no, annet enn å si at denne Volvoen gikk som på skinner. Rett og slett en flott arbeidsplass, ikke bare på grunn av kjøreegenskapene, men også på grunn av det nye interiøret, den flotte motoren og Volvos automatiserte gearsystem I-Shift.

Les hele testen og opplev alle bildene i årets første utgave av TransportMagasinet som er "rett rundt hjørnet".

Les også: Verdenspremiere for verdens sterkeste serieproduserte lastebil

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!