I vår satte vi fokus på de mange problemene i Østerdalen, blant annet når det gjaldt veivedlikeholdet. Men årets vintersesong ser ikke ut til å bli noe bedre enn den forrige, verken i Østerdalen eller andre steder i landet.

- Jeg har kjørt lastebil i omtrent 20 år nå og må si at det burde vært forbudt med anbud når det kommer til vintervedlikehold av veiene. Jeg skal ikke ta alle under en kam, men mange plasser er vintervedlikeholdet lik null. Etter at det ble innført anbud på dette har vedlikeholdet blitt vesentlig dårligere. Her om dagen var det speilblankt på enkelte strekninger i Østerdalen, spesielt fra Koppang og sydover mot Rena. Jeg fikk kontakt med han som hadde vedlikeholdet på denne strekningen og fortalte ham at jeg hadde yrkesstolthet, men da jeg spurte om han hadde det ble han svar skyldig, gitt, forteller Thor Kristian Gustad fra Frøya.

Han legger til at han opplever mye problemer på Frøya og Hitra også. Han etterlyser at man benytter seg av "føre var-prinsippet". Han har blant annet opplevd at de som skal salte veiene ikke har salt på lager. Når føret da slår om blir det ikke lett å komme seg ut på veien med saltbilen. Den er jo ikke veldig effektiv uten salt!

- Et annet problem vi sliter med er jo når et vogntog setter seg fast eller kjører ut, og sperrer veien. Vi har 9 - 10 timer på oss fra Frøya og ned til Oslo. Når veien er sperret tar jeg utskrift og skriver på hvorfor jeg har måttet kjøre over tiden, men det tas selvsagt ikke hensyn til ved en kontroll. "Det skriver jo alle" er kommentaren fra kontrollørene da, sier Thor Kristian oppgitt.

Han synes det er merkelig at alt annet som handler om trafikksikkerhet, for eksempel sikkerhetsutstyr i personbiler, er svindyrt, mens det skal spares penger når det kommer til vintervedlikehold. At myndighetene nå har fjernet muligheten til å kjøre med første aksel på trippelen, på en semi oppe, er enda mer hårreisende synes han.

- Det er da ingen som kjører med den oppe med fullt lass over lengre tid, det er jo bare for å komme seg fram der det er dårlige forhold. Slik det har blitt nå er det snart bare vi som har fått inn transportbransjen med morsmelka som gidder å ha dette yrket. Det er påkrevet med en stor porsjon entusiasme for å satse på sjåføryrket i Norge, avslutter Thor Kristian Gustad fra Frøya.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!