Rally Dakar 2008 måtte avlyses på grunn av politisk uro og frykt for terroranslag. Situasjonen i Afrika har ikke bedret seg i særlig grad, og arrangørene har for første gang i rallyets 30-årige historie valgt å legge det til en annen verdensdel, Sør-Amerika.

Starten skjer i Buenos Aires i Argentina 3. januar. Herfra går ferden sørover i landet, krysser over til Chile, hvor kjøretøyene drar mot nord igjen for så å krysse Andesfjellene en gang til og kjører tilbake mot Buenos Aires. Dette er en strekning på totalt 9.500 km, hvorav hele 5.650 km er spesialetapper som skal kjøres på kortest mulig tid

I Dakar Rally 2009 stiller det to MAN fabrikkteam i den tøffe T4 prototype-klassen, som tillater betydelige ombygginger av bilene. Begge Super Race-bilene er basert på MAN TGS 18.480 4x4 med kraftige D26-motorer. En av disse har nærmest legendariske Hans Stacey som fører. Han er en av verdens mest erfarne og profilerte førere og vant Dakar Rally i 2007. I fjor vant han blant annet Central Europe Rally og Transorientale Rally. Sistnevnt gikk over hele 16 dager med start i St. Petersburg og innkomst i Beijing.

Den andre T4-bilen kjøres av Franz Echter, som til daglig er teknikker i MANs testavdeling. Tidligere har han kjørt hurtige MAN servicebiler under Dakar Rally. Nå har han altså tatt skrittet opp i den gjeveste klassen.

Men det deltar langt flere MAN i konkurransen enn disse to. De raskeste servicebilene konkurrerer også i sine egne klasser, og her er det med rundt 30 MAN. I tillegg kommer 50 allhjulsdrevene MAN som skal transportere utstyr for de forskjellige teamene fra etappe til etappe. Av disse er det også tre-akslede biler med stor lastekapasitet.

På bildet ses: Hans Stacey (til høyre), mangeårig høyt profilert MAN-fører, starter som en av favorittene i Dakar Rally 2009. I teamet er også Charly Gotlib (midten) som er ansvarlig for navigering og teknikeren Bernard der Kinderen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!