I kampen om å få lesere, bruker media stadig flere kraftige virkemidler. Har man ingen god sak, får man sprite opp språket.

Dersom det duskregner i april, leser vi om "Ekstremvær". Og står det "Fotballtragedie" er det høyst sannsynlig et lag som har tapt en fotballkamp. Det kan eventuelt også stå "Tabbekampen" Men da må man ha et digert utropstegn etter.

Dersom det duskregner under kampen, slår man bare ordene sammen. Da skriver avisene "Ekstrem-fotballtragedien!" Og skulle Mette Marit ha sett kampen, kan også ordet "utagerende" stå over de andre.

Det spørs om ikke bladsmørerne har drevet det litt for langt. Når de skriver "fastslå" er det identisk med "anta". "Sjokk" er lik "overraskelse". "Fantastisk" er det samme som "bra".

Med tiden har vi lært å trekke fra og legge til. Vi vet at det som står på forsiden av avisene ikke er helt korrekt. Og at det som står inni også er feil. Bare en annen feil enn det som står på forsiden. Vi vet at rykter blir sannheter. At blodbad er gnagsår.

Hvorfor er det slik? Avisene selger - fordi vi kjøper dem. Dersom vi ikke hadde kjøpt slike nyheter, ville avisene ikke skrevet dem. Folket får de avisene de fortjener! Hva er det i mennesket som trekker oss til makabre historier og billige språktriks?

Jeg vet ikke. Men jeg synes det er trist. Når transportbransjen og anleggsbransjen går bra, leser vi ingenting. At noen må ansette nye medarbeidere mens det er finanskrise hører vi ikke. Men vi leser til øynene svir om de oppsagte. Og Gud vet hvor mange ganger vi har lest overskriften: "Bremsefeil hos 2/3 av alle vogntog". Eller variasjoner rundt temaet "Dødstrailerne dundrer gjennom bygda".

Dette er tanker som går gjennom hodet mitt i dag. Og vil du vite hvorfor?

Det er på grunn av en politilogg jeg tilfeldig kom over i går og som sannsynligvis aldri blir publisert noe sted. Fordi den er for god. Den er snill og viser transportbransjen på sitt beste. Ergo selger den ikke.

Den er slik:

Politiloggen Mosjøen 18.desember

Utrykningspolitiet gjennomførte i løpet av kvelden en kontroll av tunge kjøretøy sammen med Statens vegvesen. 20 vogntog ble kontrollert. Dette resulterte i at 1 tilhenger ble avskiltet, 1 tilhenger fikk kjøreforbud og 2 sjåfører blir anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Skjønner du? 17 av 20 vogntog hadde overhodet ingen feil verken hos sjåfør eller kjøretøy. Nada. Ingenting.

Det er dårlige tider for gode historier.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!