Det er i hvert fall ikke gjort i en håndvending. Australia har nemlig ganske andre regler når det gjelder vekter og bredder på tunge kjøretøyer. Irizar Century måtte på akutt slankekur for å gå ned på dimensjonene. To tonn "d ødvekt" måtte vekk, dessuten måtte bussen minske sin bredde fra 2,55 meter til 2,5 meter. Jobben er nå gjort og de første bussene, bygget på Scania-plattform, er allerede levert "down under", faktisk 22 stykker så langt.

Bussene er bygget ved Irizars brasilianske fabrikk i nærheten av Sao Paolo, som sagt i første omgang på Scania-plattform. Det er også aktuelt å levere bussen med Mercedes-Benz under skallet, men mest av alt håper Irizar på en avtale med Iveco, som er den eneste av de tre chassisleverandørene som har en fabrikk i Australia. Fabrikken, som ligger i Victoria, bygger foreløpig bare lastebiler, men Iveco har planer på å utvikle et busschassis for det australske markedet. Det kan bety at Irizar Century vil bli å finne med delfin-symbolet fra Irisbus (Ivecos bussavdeling) i Australia snart. Da blir det "Iveco down under" for Irizar "down under".

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!