Hver dag tar titusener av norske skolebarn buss til og fra skolen. De bør ha trygghet for at sjåførene ikke er ruset, sier direktør Terje Tørring i MA, Rusfri trafikk og livsstil.

Han mener det er helt uakseptabelt at skolebussjåfører kjører i påvirket tilstand.

- Vi ser at utviklingen i trafikken har gått feil vei i år, med flere drepte og skadde, og flere fyllekjørere. Alkohol er involvert i hver tredje dødsulykke på veiene. Når vi har teknologi som alkolås tilgjengelig, bør vi ta den i bruk, sier Terje Tørring.

MA oppfordrer nå kommuner og foreldreutvalg til å kreve alkolås i alle skolebusser når busstjenester legges ut på anbud.

- Vi foreslår at alkolås må med i konsesjonsbetingelsene for alle kjøretøyer som skal benyttes i skoleruter. Både kollektivselskapene og passasjerene har interesse av at sjåførene ikke fristes til å kjøre i alkoholpåvirket tilstand, sier Tørring.

Ønsket er å samarbeide med lokalpolitikere, skoler, forelderarbeidsutvalg og samferdselsmyndigheter for å sikre tryggere kjøring av skolebarn.

MA, som tidligere het Motorforenes Avholdsforbund, arbeider for å bekjempe promillekjøring på norske veier.

Oppland fylkeskommune var først ute med krav om alkolås i busser da busstransporten i Lillehammer ble lagt ut på anbud i januar i år.

- Med alkolås kan vi styrke kollektivtrafikken som et sikkert transportalternativ. For oss har det vært en udelt positiv erfaring, og vi kommer til å ha det samme kravet i neste anbudsrunde, sier rådgiver Magne Flø i samferdselsavdelingen i Oppland fylkeskommune.

I Sverige er det allerede innført krav om alkolås i nye biler innen 2012. Allerede nå har mange svenske kommuner begynt å stille krav om alkolås til sine transportører.

- Vi håper flere kommuner vil gjøre som Oppland og at norske politikere lar seg inspirere av Sverige. Der viser erfaringen at alkolås øker trafikksikkerheten, sier Terje Tørring.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!