Etter mange år i Italia, blant annet som norsk representant for Norges Eksportråd, ønsker Johannesen å hedre Roald Amundsens minne med ekspedisjonen Oltre, som er italiensk og betyr noe sånn som "utover kanten/grensen"

Johannesen, som er bosatt i Italia, har tidligere ledet to ekspedisjoner til Nordpolen og har med seg et crew på rundt 45 deltagere. De aller fleste frivillige. Siden det ikke er mulig for alle å ta fri fra ordinære jobber og stillinger i fire hele måneder, vil det skje utskiftinger av mannskap underveis.

I midten av neste uke når Johannesen & Co. Nordkapp som er ment å skulle være det offisielle startstedet for ekspedisjonen. Derfra går ferden over landjorda - i første omgang til Arkhangelsk i Russland, senere delvis over havis - hvis forholdene tillater det - eller veiløse sibirske kystområder helt frem til Beringstredet.

Underveis skal ekspedisjonen gjøre en rekke målinger - blant annet av klima og miljø.

Tirsdag 16. desember ble Oltre-ekspedisjonen presentert for norsk presse på Det Italienske Kulturinstitutt i Oscarsgate i Oslo. Det er synd å at det var stort oppmøte for Johannesen & Co., men om norske medier forholder seg relativt taus er interessen upåklagelig i ekspedisjonens hovedland - Italia.

Foruten bilprodusenten Iveco støttes ekspedisjonen av ledende forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Italia, det italienske forsvaret, russiske samarbeidspartnere og den italienske TV-kanalen Rai Uno, som planlegger både reportasjer underveis og seks timer med dokumentarprogram som skal sendes en gang til sommeren. Også NRK og TV2 har vist interesse for disse programmene.

Ekspedisjonen vil by på så vel menneskelig utholdenhet som tekniske prøvelser.

Aldri tidligere er disse firehjulsdrevne bilene, fire Iveco Massif og to Iveco Daily, testet under så tøffe arktiske vinterforhold. Det er ventet temperaturer på mellom minus 25 og minus 50 grader Celsius i løpet av ekspedisjonen og denne uka har temperaturen i Dickson allerede vært nede i minus 40 grader. Selv om drivstoffet ekspedisjonen bringer med seg ligger i oppvarmede tanker på spesialbygde tilhengere og det også er med mekanikere som vet det meste om kjøretøyene, er det mange uforutsette ting som kan skje.

Hvorfor nordøstpassasjen og hvorfor biltransport og ikke båt? Petter Johannesen har i mange år visst at han var i slekt med den store norske polarhelten. Hans oldemor var søster til Roald Amundsens mor. I løpet av disse årene har Johannesen lest alt han har kommet over av bøker og manuskripter av Amundsen, som forsvant under leting etter sin italienske kollega Nobile i 1928. Da hadde Amundsen rukket å være førstemann på Sydpolen (1911) og gjennomført ekspedisjoner langs nordøst- og nordvestpassasjen - blant annet.

For tre år siden ble Johannesen oppmerksom på 90-årsjubileet for ferden med Maud i 1918 og han tok kontakt med mulige samarbeidspartnere. Iveco var en av partnerne som fattet interesse for prosjektet. Ekspedisjonen i 1918 med polarskuta Maud ble svært dramatisk. To av Amundsens menn døde nær Dickson.

Følg ekspedisjonen på Internett på www.oltre.mobi

Siden er tilgjengelig både på italiensk, engelsk og russisk og er en interaktiv side som inneholder en rekke videoinnslag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!