I dag snakker de aller fleste lastebilprodusentene om common rail, og stadig flere velger denne løsningen. For å klare de stadig strengere utslippskravene er man nødt til å blant annet benytte flere og mer nøyaktige innsprøytninger i motorene. Da kreves det høyere trykk.

Blant de høyeste innsprøytningstrykkene i dagens lastebilmotorer, er det trolig Scania som har. Deres XPI-system, som er utviklet i samarbeid med Cummins, har et innsprøytningstrykk opp til 2400 bar. I framtiden blir dette bare blåbær.

Amerikanske Delphi planlegger å ta i bruk et nytt common rail-system der innsprøytningstrykket er helt oppe i 3000 bar! I følge Delphi vil systemet være tilgjengelig i tre versjoner, beregnet på motorer med slagvolum fra 4 liter og opp til 16 liter. Det laveste trykket det snakkes om er 2400 bar, deretter følger 2700 bar og til slutt 3000 bar. I tillegg jobbes det selvsagt på ny motorelektronikk for å kunne utnytte det nye innsprøytningssystemet best mulig. Delphi sier de har samarbeid med flere europeiske nyttekjøretøyprodusenter, og regner med produksjonsstart rundt 2012, i forkant av de nye utslippsreglene som er ventet i 2013.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!