Allerede 1. januar overtar MAN AG den brasilianske nyttekjøretøydelen til Volkswagen, VW Truck & Bus, som holder til i Resende i Brasil. Selskapet er verdsatt til nesten 1,2 millarder euro, og overtagelsen er allerede godkjent av styrene i MAN og VW.

Volkswagen Truck & Bus har produsert nyttekjøretøyer i Resende i 12 år, er Brasils største lastebilprodusent og markedsleder for lastebiler over fem tonn. For ikke mange årene siden slo de også til med en stor lastebil, Constellation, som er en direkte konkurrent til de etablerte tungbilaktørene i latin-Amerika. Kjøretøyene fra Volkswagen i Brasil, blir primært solgt i latin-Amerika og Afrika, men VW-folket har mer enn antydet at de har vurdert å inntrodusere bilen på enkelte markeder i Europa, da først og fremst i Øst-Europa. I fjor produserte de totalt 47.000 lastebiler og busser, de har et tett servicenett i Brasil og nabolandene og sysselsetter ca. 5000 personer i sin svært moderne lastebilfabrikken.

Synergier

- De siste årene har MAN konsentrert seg om sine kjerneområder , hvor produksjon av nyttekjøretøy er det viktigste. Nå er tiden inne for å fokusere på ekspansjon. Kjøpet av VW Truck & Bus er en meget viktig milepæl når det gjelder vår internasjonale vekst innenfor lastebiler og busser. Vårt nye forretningsområde, med sin sterke markedsposisjon, gir MAN meget god tilgang på det latinamerikanske markedet. Samtidig ser vi et stort potensial for synergieffekter innenfor vårt omfattende produksjonsnettverk, sier Håkan Samuelsson i MAN AG.

Og det er nettopp her det spennende kommer. Hold dere fast, her kommer en kort oppdatering av hvem som eier hvem. I 2006 gjorde MAN et forsøk på å ta over Scania AB, men endte med å kjøpe 15,6% av stemmene i Scania. Volkswagen er på sin side største eier av Scania, og eier også 29% av MAN. Det har lenge vært spekulert om VW ønsker å slå sammen MAN og Scania. I et ikke altfor gammelt intervju sa Martin Winterkorn, toppsjef i VW, at de ikke hadde noen umiddelbare planer om å slå sammen de to, men han ville ikke se bort ifra at MAN kom til å overta VWs brasilianske nyttekjøretøydel. Det har nå skjedd. Dermed får MAN tilgang til et av verdens raskest voksende markeder, der de så langt ikke har vært på plass. Så kan man jo spekulere på om dette er første skritt på veien mot en sammenslåing av Scania og MAN, eller om VW kommer til å sluke MAN Nutzfahrzeuge med "hud og hår". Spekulasjoner har gått på at dette kunne skje i løpet av høsten 2008. Oppe i alt dette sitter Porsche, som faktisk har full kontroll med VW med sine 35,14% av selskapet. Kankje vi ender opp med at Porsche blir den største aktøren på nyttekjøretøysiden?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!