Bakgrunnen for de nye retningslinjene er å sikre raskere avslutning og fullføring av TIR-prosedyren og å forhindre unødige etterlysningsanmodninger for slike transporter.

Det er viktig å merke seg at det papirbaserte TIR-Carnetet fortsatt er det juridiske dokumentet og skal følge transporten slik som tidligere.

Endringene i regelverket gjelder ikke for TIR-Carneter som starter opp ved et norsk avgangstollsted.

Som følge av elektronisk registrering ved innpassering til EU, vil NCTS generere et følgedokument - Transit Accompanying Document - TAD, som i likhet med TIR Carnetet skal følge transporten frem til siste utpasseringstollsted innen EU i de tilfeller transporten fortsetter til et tredjeland.

Det er Toll- og avgiftsdirektoratet som har gitt denne informasjonen og nærmere beskrivelser, blant annet av spesielle forhold for Finland.

Se www.toll.no for ytterligere informasjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!