Med robuste lastebiler, som er spesialtilpasset et nordisk klima, ser det ut til at Europas minste lastebilfabrikk har et liv også i framtiden.

Nøkkelåret 1931

"Det var en gang for lenge, lenge siden¿". Det er fristende å starte slik eventyr bruker å starte, men jeg skal legge bånd på meg selv.

- I stedet kan jeg fortelle at i 1931 ble O/Y Suomen Autoteollisuus A/B (betyr finsk bilindustri) grunnlagt. Målet var først og fremst å produsere lastebiler. Lastebilene trengte et navn og fabrikken utlyste en navnekonkurranse gjennom media. "Hva skal lastebilen hete?", var spørsmålet. Et stort antall forslag kom inn og valget falt på Sisu, et finsk uttrykk som betyr noe slikt som sta, målbevisst, tøff og utholdende. Et bedre navn enn dette kunne man vel knapt nok få?

Innovative

Hva har Hercules, Henschel, Leyland, Rolls Royce, Renault og Catepillar felles? I tillegg kan nevnes Cummins, MAN og Mack.

I Finland har de vært, eller er, alle som en.

Til tross for den beskjedne størrelsen har Sisu vist seg å være svært innovative. Allerede i 1933 ble den første dobbeltcabineren bygget, og i 1949 lansert de den første "komplettbilen" med bakløfter, ferdig fra fabrikk. Ni år etter, i 1958, lanserte de elektromekanisk boggiløft, lenge før mange større produsenter, en boggiløft som Sisu fortsatt benytter.

Finsk sisu

At lastebilene til Sisu er bygget for å tåle en støyt er det ingen tvil om. Ta bare akslene fra Sisu Axles. De eksporteres også til internasjonale kunder som Ginaf i Nederland (bygger multiakselbiler med blant annet DAF-førerhus) og Daimler-eide Western Star i Canada. Sistnevnte benytter Sisus 35 tonns tandem til tømmerbiler og spesialtransportbiler.

Finner har et lidenskapelig forhold til motorsport, også når det gjelder truck racing. Sisu Racing ble Europa-mestere i truck racing både i 1991, -92 og -93. Ikke verst av en liten "sær" lastebilprodusent fra "De tusen sjøers land"?

- Vi klarer selvsagt ikke å ta opp kampen mot de store i Europa, sier representanter for den iherdige produsenten. Hvordan gjør de det?

I TM 1/2009 finner du svarene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!