UPS har kjøpt nye hydrauliske hybridkjøretøyer. Bilene bygger på en forholdsvis ukjent teknologi, som lover dramatisk nedgang i drivstofforbruket. Teknologien dreier seg om å komprimere hydraulisk væske og deretter lagre energien av dette.

UPS har testet biler med denne teknologien i et par år, og er nå altså førstemann til å bruke dem i kommersiell trafikk. I første omgang vil bilene gå i USA.

- Vi sier ikke at hybridkjøretøyene er universalmiddelet for å løse energiproblemet, men teknologien er avgjort blant det beste vi har sett på lang tid. Det forteller fungerende direktør i UPS, David Abney.

Testresultatene viser at prototypen er omkring 50% mer drivstofføkonomisk i forhold til konvensjonell pakketransport. Det vises også til CO2-reduksjon, men det fortelles lite om hvor mye en slik bil vil koste, samt forventet levetid på teknologien.

Bilene som UPS har kjøpt - syv i tallet - er et ledd i en amerikansk avtale mellom det offentlige og den private sektor om å øke tilgjengeligheten til kjøretøyer som kjører på alternativt drivstoff. Tungt.no vil dermed anta at prisen foreløpig er for høy i forhold til ordinære inntjeningsmuligheter.

Ved masseproduksjon av hybrikomponentene er det allikevel estimert av produsenten at bilens høyere produksjonskostnader vil bli inntjent på tre års bruk via lavere drivstoff og vedlikeholdskostnader.

Kjøretøyene benytter hydrauliske pumper og oppbevaringstanker til å lagre energien. Det er samme metode som brukes i elektriske hybridkjøretøy. Men her er det dieselmotoren som lader opp trykket i det hydrauliske fremdriftssystemet. Drivstofføkonomien blir forbedret slik: Kjøretøyet omdanner bremseenergi, motoren er enklere å betjene, og motoren kan stoppes helt ved nedbremsing eller full stopp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!