Senest 4. november var jeg på en veikonferanse (!) i Oslo der regiondirektør Sissel Sandelien i Statens vegvesen brukte mye av sin taletid på å fortelle hvor viktig toget var.

Det skulle være ikke mindre enn bærebjelken i Intercity-trafikken i og rundt Oslo. Ifølge Sandelien.

Hun kan ikke ha kjørt mye med NSB.

Kona jobber i Oslo og hun tok toget inn i åttetida sist mandag. Fra Skotbu stasjon på Østre linje (Østfoldbanen). Normalt tar det rundt 35 minutter inn til Oslo S. Vet dere når hun var på jobb? Kvart over ti!

Jordslag var forklaringen fra statsbanene denne gangen. Jordslag på Ski stasjon. Og NSB la skylden på Jernbaneverket.

Akkurat som om togpassasjerene bryr seg katta i om det er NSB eller Jernbaneverket som har skylda.

Tilbake igjen mandag var det samme historien. Hun måtte vente en halv time på Ski stasjon på grunn av kryssende tog og var hjemme igjen sånn rett etter Dagsrevyen.

En statistikk VG presenterte for en tid tilbake viste at NSB hadde over fem og et halvt tusen innstilte avganger i fjor. Og flere tusen forsinkede tog. Jeg vet ikke om 2008 vil gi noen bedre statistikk, men ut fra hva kona forteller, er det ikke blitt mye bedre.

Stakkars alle som bor i Akershus, Østfold, Buskerud og Vestfold som er avhengige av toget for å komme seg på jobb.

Lykkelig er den som kan ha et krypinn rett ved jobben og slipper å være avhengig av kollektivtransport.

I Oslo går trikken sånn rundt hvert femte minutt, T-banen hvert tiende eller femtende minutt. Det er akseptabelt. Unntatt når trikken eller T-banen står. Og det gjør den rett som det er.

I likhet med toget plages trikk og T-bane av været. Løvfall er ikke bra. Snø er ikke bra. Varme sommerdager er skikkelig ille. Det gir solslyng.

Det beste er en litt kjølig vårdag uten nedbør.

Det går en reklame på TV for NSB. Om at du kan reise så langt du vil for 199 kroner. På enkelte avganger. Jeg har ennå ikke funnet ut hvilke, men det er sannsynligvis når jeg er på jobb.

Men reklamen sier ikke noe om når du kan forvente å komme fram til bestemmelsesstedet. En tidsgaranti. Som gir pengene tilbake og erstatning for tapt arbeidsfortjeneste på toppen. Det tør ikke NSB å reklamere for.

Hadde de gjort det, ville NSB vært konkurs.

Hører du, Einar Enger? Konkurs!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!