23948sdkhjf

Kvart milliardlaksen

Franskmenn er storspisere av norsk oppdrettslaks. I midten av oktober ble laks nummer 250. mill. kjørt fra Frøya til Paris. Torleif Øye fra Schenker-partner Veøy Billag fraktet rekordlaksen på den siste etappen fra Alnabru til fiskemarkedet i Rungis.

Sammen med sjåførkollega Gerhard van Holsteijn betjener Øye den bilbaserte fisketransporten fra Schenker-terminalen på Alnabru til Paris. De kjører annenhver uke, og har lang erfaring med laksefrakten.

Norsk fiskeeksport til Frankrike har økt kraftig de siste årene. I fjor importerte det franske markedet 117.000 tonn norsk laks. Syv av ti laks som konsumeres i Frankrike kommer fra norske oppdrettsanlegg. Franskmenn spiser i gjennomsnitt 2,1 kg norsk laks i året, særlig fileter/porsjoner og røkelaks.

Til tross for at laks allerede er den mest populære fisken hos franskmenn er konsumet økende. Bare i fjor økte husholdningenes innkjøp av laks med hele 21 %, ifølge Eksportutvalget for fisk.

Fulgte ferden

Ferden fra merd til bord for rekordfisken ble en mediabegivenhet både i Norge og i Frankrike, med både lokalaviser, TV og fagblader tilstede.

En delegasjon franske journalister fulgte laksen fra den ble fanget på Salmars oppdrettsanlegg utenfor Frøya tirsdag 14. oktober til grytidlig fredag morgen (17. oktober). Klokka 00.15 ankom Øyes Scania R500 trekkvogn med semihengeren full av norsk laks til det store fiskemarkedet.

Etter det tungt.no erfarer ble det nok til 17 posjoner av ekslusiv laks, servert på fasjonable Hotel Ritz i Paris.

Så ekslusiv var middagen at ikke en gang NRKs korrespondent slapp inn annet enn på kjøkkenet for å filme tilberedingen.

Spleiselag

Markeringen av laks nummer 250 mill. var et spleiselag mellom blant annet Eksportutvalget for fisk, speditøren Schenker, togselskapet CargoNet, lastebil-leverandøren Scania, kjøleleverandøren TermoKing, skapprodusenten Schmitz Cargobull og drivstoffleverandøren YX.

Underveis ble kjølingen på semihengeren overvåket via satellitt for å sikre konstant temperatur og ubrutt kjølekjede.

Trekkvogna til Torleif Øye går også delvis på biodrivstoff og etappen med tog mellom Trondheim og Oslo bidrar også til en miljøvennlig profil på den over 2000 kilometer lange fraktruta.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062