En av våre mange tipsere ringte til redaksjonen og var oppgitt over miljøfartsgrensene som nok en gang er innført i Oslo i vinter. Det vi si, han var i og for seg ikke oppgitt over fartsgrensene, men skiltingen er under enhver kritikk - hvis man kjører lastebil.

- Underskiltene der det står "Miljøfartsgrense" er plassert rett under 60-skiltene, og er rektangulære og plassert i en slik høyde at de "passer" akkurat med speilene på store lastebiler. Selv kjører jeg en Scania R-serie og her om dagen tok jeg venstre speilet. Min erfaring er at samtlige av disse skiltene står plassert slik at de kommer i konflikt med speilene på lastebilen. Jeg har tatt opp problemet med Statens vegvesen, men de henviser bare til et lovverk som forteller hvordan slike skilt skal se ut og plasseres, forteller innringeren til Tungt.

Skiltene står plassert på midtdeleren mellom veibanene og befinner man seg i venstre felt, for eksempel hvis man skal passere noen, stikker underskiltet så langt ut at det treffer det venstre speilet på store lastebiler. I tillegg til det økonomiske aspektet med ødelagte speil, er vår tipser bekymret for at det kan hende en alvorlig ulykke på grunn av disse skiltene.

- Har man for eksempel sidevinduet åpent når det smeller, er sannsynligheten stor for at man får et knust speil i ansiktet. Da er det ikke sikkert at man klarer å holde lastebilen i rett spor. Selv med vinduet lukket får man seg en skikkelig støkk i det speilet knuses mot sideruta. Det kan fort kan gå ut over konsentrasjonen til sjåføren, avslutter tipseren, som selvsagt har sendt fakturaen for sitt nye venstrespeil til Statens vegvesen.

Vi i redaksjonen har ingen problemer med å se farene med en slik skiltplassering. Greit nok at vegvesenet har et regelverk å forholde seg til, men hvis dette regelverket fører til skader på kjøretøyer og i verste fall trafikkulykker, så må regelverket vike til fordel for sunn fornuft. Vår klare oppfordring til Statens vegvesen er å se på dette problemet snarest. Til de som får ødelagt venstrespeil av disse skiltene er det bare å oppfordre til å sende fakturaene på nye speil til samme etat.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!