Tar vi med forrige generasjon også, har Engeset-slekten drevet godstransport på Vestlandet i 40 år. Rutene mellom Møre og Bergen har vært grunnlaget helt fra Sveinung Engeset sin tid. - Vi var fire brødre som alle begynte å kjøre så snart vi var gamle nok, forteller Brede.

E-Trans har ekspandert mye de siste årene. I dag fremstår transportbedriften som den største privateide på Sunnmøre med sine 35 vogntog.

I all hovedsak går bilene i Bring-systemet, men under festmiddagen avslørte ledelsen at de snart skal sette i trafikk tankbiler som skal forsyne den lokale fabrikken Vital Seafood AS med 100 tonn fiskeavfall i døgnet. Nylig overtok de også driften av Trailerservice på Stranda.

Styreleder Oddvar Saunes forteller at tankbilene er en ny satsing i transportbedriften som til nå har hatt stykkgods som sitt hovedfelt.

- På en god dag laster vi 14 vogntog ut fra Bergen, forteller han. Destinasjonene er i all hovedsak Møre, Trondheim og Oslo.

I fjor omsatte E-Trans for 55 millioner kroner og er dermed blant de største transportørene i Bring-systemet, kanskje den største på stykkgods.

- E-Trans kjørte i fjor tre millioner kilometer. Det krever en bilpark som er til å stole på, fastslår Saunes. Snittalderen på bilene er på rundt to år pr i dag og i all hovedsak er det Scania vi finner ute på parkeringsplassen på Stranda.

Saunes kom inn i bedriften da de slet i motbakke for en del år siden. Hva han har gjort, skal vi ikke gå i detalj om, men pilen har pekt oppover siden den dagen og i fjor nådde de sitt beste resultat noensinne. Han er en streng herremann, Saunes, og krever orden i rekkene. Derfor ligger det alle mulige systemer inne for å måle produktivitet, forbruk og andre ting som kan påvirke økonomien. Alle hull i skroget der det kan renne ut penger, er han inne og tetter, raskt og effektivt. I tillegg er han sunnmøring¿

Får betalt

- De siste to årene har jeg hatt en god magefølelse på at vi får betalt for alt vi gjør. Det må vi ha og det er årsaken til at vi i dag tjener penger, mener Saunes.

- Tidligere gikk det et halvt år før vi oppdaget at ting var galt. Nå har vi lagt inn programmer som gjør at vi finner det ut med en gang om vi vil. Forbruket på alle bilene tar vi stikkprøver på og vi krysser avregninger fra oppdragsgiver med våre egne. Når det blir en disputt er det vi som sitter med den beste dokumentasjonen. Da stiller vi litt sterkere enn før, fastslår han og skryter av en fantastisk konstruktiv dialog med oppdragsgiverne.

Da er det ekstra moro å kunne slå på stortromma når de første 20 årene er unnagjort.

De har vært et kjennemerke langs vestlandsveiene i 40 år og er fortsatt et firma i vekst. Gratulerer med jubileet!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!