Fredrikstad kommune har satt seg store miljømål. Man tenker grønt ved alle innkjøp i kommunen, ikke minst når det gjelder innkjøp av biler og maskiner. Fra før av går det en Mercedes-Benz Econic renovasjonsbil med gassdrift, videre har de seks varebiler av merke Volkswagen Caddy og Opel Combo med bifuelmotorer. I tillegg har busselskapet FDR (Fredrikstad Distriktets Rutebiler) en fem - seks busser som går på biogass. Drivstoffet framstiller de selv ved anlegget til Frevar, av kloakk og annet avfall.

Renault

- At valget falt på Renault denne gangen er en kombinasjon av at de kunne tilby de rette type kjøretøyer, samt at de kom lavest ut når det gjelder pris. Totalt var anbudet på ni renovasjonsbiler for perioden 2008 og 2009. Det er snakk om syv 19 tonns Premium, en 16 tonns Premium samt en liten 12 tonns Midlum. Alle er utstyrt med aggregat fra finske NTM. Premiumene har Euro5-motorer, mens Midlumen er utstyrt med gassmotor. Gearkassene på samtlige kommer fra Allison og er helautomatiske. Vi har mange kjøretøy med Allison og har bare gode erfaringer, forteller Kjell A. Simensen, førstekonsulent i TD (Teknisk Drift) Maskinsentralen til Tungt.no.

Ekstra stas er det jo at dette er den første gassbilen Renault Trucks leverer i Norden. Bilen bygges i Frankrike uten gassmotor og -tanker. Deretter går bilen til en fransk gasspesialist som heter PVI der motor og tanker monteres. Motoren er faktisk ikke levert av Renault, men av amerikanske Cummins og yter 230 hester. Den fungerer like bra på biogass som på CNG (Compressed Natural Gas). Foreløpig er det en dyr fornøyelse å være miljøvennlig. Gassbilen, som nå er levert, kostet rundt 400.000 kroner mer enn en standardbil. Skal det bli mer fart på sakene må politikerne på banen slik at virksomheter som dette får økonomiske rammebetingelser til å kjøpe flere slike biler.

I vekst

- På Europa-nivå har Renault i dag ca. 1500 gassdreven lastebiler på veiene, av disse er rundt 1000 biler i Frankrike. Men antallet øker stadig. Leveransen til Fredrikstad skapte interesse i markedet og vi har også fått en stor ordre til Oslo, via Veolia som har renovasjonen der. Der skal vi levere 19 gassbiler pluss fem dieselbiler, forteller Svein Nilsen, Renault-selger i Østfold, med ikke så rent lite stolthet i stemmen.

Representantene til Fredrikstad kommune var åpne på at de var en smule skeptiske til å kjøpe Renault renovasjonsbiler. Det er ikke rart om man har hjertet litt i halsen når man kjøper renovasjonsbiler som skal være i produksjon i syv, åtte år framover. Nå har to av bilene vært i drift siden midten av sommeren og de har så langt bare gode erfaringer.

Det skal bli spennende å høre hvilke erfaringer de gjør seg med gassbilen. Vi følger opp med en reportasje i TransportMagasinet når bilen, som skal gå i Gamlebyen i Fredrikstad, har vært i drift en tid.

På bildet ses spente operatører som venter på å "gi gass"! Fra venstre sjåfør Frank Vidar Johansen, arbeidsleder Alfredo Bernabe og sjåfør Frode Torp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!