Tanker om en fast forbindelse over Kattegat, så reiser mellem Danmarks to største byer kan skje betydelig raskere enn i dag, ligger langt ute i fremtiden, selv om politikere i Østjylland arbeider for å få det til.

Til en fast forbindelse står ferdig en gang ute i fremtiden vil Mols-Linien, som i dag driver fergeruter mellom Jylland og Sjælland fra Ebeltoft og Århus på Jyllandssiden og Odden og Kalundborg på Sjællandssiden, forsøke å bygge en annen type bro mellom de to landsdelene.

Det skal være en flytende Kattegatbro, med fergeavgang med hurtigferger inntil hvert 20. minutt og med flere avganger med kombiferger enn det som går i dag.

Mols-Liniens direktør, Preben Wolf, fortalte på en konferanse som AArhus Transport Group holdt onsdag i Scandinavian Center i Århus, at Mols-Linien er parat til at foreta de nødvendige investeringer i havneanlegg og nye hurtigferger samt enda en konvensjonell ferge med større kapasitet.

- Til gjengjeld ønsker Mols-Linien at staten og andre involverte offentlige myndigheter skaffer omkring to milliarder kroner som skal til for å få infratruktur på plass rundt bruprosjektet, sier Wolf til tungt.no.

Det dreier seg i alt vesentlig om veier på Sjælland-siden som trenger betydelig oppgradering.

Billigere med flytebro

Preben Wolf poengter at de to milliardene er langt mindre enn de omkring 100 milliarder en bro over Kattegat vil koste,

- I tillegg kommer anslagsvis rundt tyve milliarder i tilhørende veianlegg.

Wolf påpker også at prosjektet vil spare området for betydelig mengder CO2.

- Den heftige trafikk mellom våre to største byer, og alternativet over Storebælt sørger for betydelig mer utslipp enn vår løsning vil representere.

Ny terminal kommer

I 2015 kan Mols-Linien se frem til å flytte fra sine nåværende lokaler i den nordlige del av Århus Havn til en ny terminal i Østhavnen, hvor de får tilgang direkte til sjøen.

Beslutningen om å bygge ut Århus Havn er tatt, og den første del av planleggingsarbeidet er så smått begynt å ta form.

Håpet er at byggingen av den nye tunnelen skal forløpe uten å stenge for trafikken, dette er en betydelig utfordring som nå debatteres i de nord-jydske organer.

Den nye terminalen skal stå klar samme år som tunnelen under Marcelis Boulevard. Dermed får trafikanter som skal til og fra Mols-Liniens ferger direkte adgang til motorveisnettet uten å skulle gjennom en rekke lyskryss.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!