Den første har de fleste lest om i TM 8, der Ola Sandøy ble fradømt jobben i tre år, i tillegg til fengselsstraff i 60 dager.

Den andre kan dere lese alt om i TM 9, når det dumper ned i postkassen.

Felles for dem begge er at det handler om blindsoneproblematikk.

For at blindsoner er et problem for oss lastebilfolk, er vel noe vi kan enes om.

Visst finnes det hjelpemidler å få tak i. Vi har skrevet om både speil og kamera, men like forbanna finnes det en blindsone rundt kjøretøyet ditt. Og med den kommer ulykkene.

Høyesterett har lagt listen skyhøyt for hvilke krav til aktsomhet som gjelder for deg og meg når vi ferdes langs veien. Blindsoner er ingen unnskyldning, sier de, og forlanger at vi handler deretter.

Den siste rettssaken omhandlet en lastebil som stanset på rødt lys. Da sjåføren fikk grønt, ventet han til han fikk øyenkontakt med noen av dem som sto like ved inngangen til gangfeltet på hans høyre side, fordi han var redd personer som sto med ryggen til og pratet med dem, ville snu seg og gå ut foran bilen.

Da øyenkontakten var oppnådd, satte han bilen i bevegelse.

Den eldre damen med rullator som snek seg foran bilen i samme øyeblikk, hadde han ingen mulighet for å se fra der han satt. Katastrofen var et faktum.

I retten ble det vurdert frem og tilbake hva han kunne gjort annerledes. Aktor mente han burde tatt av seg beltet og lagt nesen i frontruta for å sjekke det han kunne, forøvrig en manøver Statens vegvesen i sin redegjørelse karakteriserte som unaturlig i en slik situasjon. Sjåføren kunne åpnet vinduet på høyre side og ropt på noen utenfor og bedt om hjelp til å se om det var klart, mente aktor.

En slik handling åpner vel for flere misforståelser enn hva godt er, med elementer til stede som motordur og trafikkstøy. "Er det klart" kan fort bli til "går det bra" i en slik situasjon. Om vedkommende person på fortauet er i toppslag vil han da trolig vise tommelen opp, uavhengig av om det befinner seg noen i blindsonen til lastebilen.

Og går man ut av bilen for å sjekke i en slik situasjon, har lyset skiftet til rødt igjen og nye personer har kommet inn i blindsonen før vi rekker å ta på oss beltet igjen og er klare til å kjøre.

Vi står med andre ord overfor et kjempeproblem, så lenge samfunnet og rettsapparatet dømmer oss for drap om noe skjer.

Så hva gjør vi?

Vel, det er sterke krefter i sving for å endre på dette lovverket, men det vil ta noe tid. I mellomtiden vil nye ulykker skje og flere av oss havne på tiltalebenken.

Min oppfordring til bransjen blir å ta høyde for situasjonen så lenge den er som den er.

Etter å ha fulgt to rettssaker om temaet, ser jeg en del små justeringer som kan hjelpe utrolig mye om du skulle være så uheldig å være neste mann ut.

Rydd frontruten din, monter blindsonespeil, ta bort pokalene på hyllekonsollen, så du ser alt du kan se fra der du sitter. Og sist men ikke minst: rett opp stolryggen!

Kommer du i liggende stilling inn i en slik ulykke, blir du mest sannsynlig båret liggende ut av rettssalen også.

Domstolene er ute etter oss. Vi skal ta kampen der den kjempes. Men inntil vi vinner, MÅ vi gi oss selv det beste mulige utgangspunktet før retten blir satt på ny.

Og kanskje det viktigste av alt: Å kjøre på et menneske kan oppleves på to måter: Du kan enten vite med deg selv at du gjorde alt du kunne for å unngå en slik ulykke, eller du kan plages med tanken på at ulykken kanskje kunne vært unngått om du bare hadde¿

Uansett er det du som må leve med disse tankene resten av livet. Valget er ditt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!