Kundene spør nå etter større containere, som eksempelvis islandske Samskip i en årrekke har satset på. Nå er Unifeeder også med på idéen, sier danske Transportnyhederne.

Unifeeder A/S går nå inn på markedet for transport i 45 fots containere. Det er et stigende ønske fra kunderne som har fått Unifeeder til å bestemme seg for at tilbyde transport med de litt større containere med full pallebredde. Islandske Samskip hr tilbudt disse i en årrekke.

- 45-fods containere med fuld pallebredde er ikke noget nyt i Europa, sier Michael Bergh, Direktør Shortsea Service hos Unifeeder AS.

- Vi mener, at det nu er tid til at tilføre denne merværdi til vor eksisterende dør-til-dør transport.

Mer enn fra havn til havn

Unifeeder A/S poengterer at selskapet tilbyr mer enn transport fra havn til havn. Et centralt punkt er dør-til-dør transporter, hvor Unifeeder dekker et bredt geografisk område for full-load transport mellem det europeiske kontinent, de nordiske land, Rusland og Østersjølandene.

- Vi opererer en flåde på 35 moderne containerskibe i Nordeuropa, og Unifeeder er velforberedt til at påtage sig den nye opgave, sier Jesper Kristensen, administrerende direktør for Unifeeder.

- Og vi har det perfekte netværk til at det bliver en succes.

Rommer det samme som en lastbiltrailer

Unifeeder peker i forbindelse med inngangen på 45-fots markedet, at containerne rommer 33 europaller - det samme som en alminnelig lastbiltrailer. Og kundegrundlaget er ikke kun i shipping, men også en lang rekke speditører, som ifølge Unifeeder ser 45-fots containerne som en mulighet for å tilpasse trailerflåtene sine og dra fordeler av "short sea shipping".

- De miljømæssige spørgsmål er i dag et vigtigt punkt hos de fleste større afskibere, sier Michael Bergh.

- Ved at være et dagligt emne i medierne vil miljøet blive styrket gennem fordelene ved short sea shipping.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!