"Hyfsad" var det uttrykket en svensk Volvo-representant brukte om den nye FH16 før vi skulle prøvekjøre lastebilen på Spanske motorveier. Om det er "hyfsad" bra lastebil skal vi ta stilling til etter at vi har kjørt den på norske veier, men vi fikk da en liten forsmak på hva vi har i vente.

Bredt

Volvo stilte med nesten hele bredden av modellprogrammet.

Tolv forskjellige modeller sto til oss journalisters disposisjon for prøvekjøring. Tre FL, 240 hk og 280 hk, alle med den nye synkroniserte ZF-automatgearkassen som Volvo kaller for I-Sync. Tre FM, 390 hk og 430 hk, med den nye 11-liters motoren og I-Shift. Tre FH, 440 hk, 480 hk og 520 hk, også disse med I-Shift. Selvfølgelig fikk vi også prøvekjøre flaggskipet FH16 og Volvo lot oss kjøre modellen med 540 hk, 580 hk og 660 hk, alle med I-Shift.

Mange nyheter

I forbindelse med lanseringen av "nye" FH før sommerferien, var Tormod ved Volvo-fabrikken i Göteborg og tok lastebilen i nærmere øyesyn. I juninummeret av TransportMagasinet hadde han en reportasje om alle nyvinningene ved FH og FH16, den nye 11-liters motoren i FM og den synkroniserte automatgearkassen i FL.

Under prøvekjøringen i Spania fikk vi en repetisjon på forandringene som er gjort med lastebilene. Blant annet at 11-liters motoren er 140 kg lettere enn 13-liters motoren og at FM kan fås med det nye Globetrotter LXL-førerhuset. Det er konstruert for å gi enda mer plass og komfort.

Automatgearkassen I-Sync i FL er 6-trinns og er tilpasset 7-liters motoren. Gearkassen passer til bruk i distribusjonsbiler med 12-18 tonn totalvekt og vogntogvekt på 26 tonn.

Nytt interiør

For FH og FH16 er de største forandringene gjort på interiøret med blant annet tykkere og bredere seng, interiørbelysning som kan dimmes, mer oppbevaringsplass og nytt audiosystem. FH16 har i tillegg blant annet skinnseter, skinntrekk i dørene og skinntrukket ratt.

Utvendig er det også gjort endringer i forhold til utgående modell, med blant annet nytt design på Globetrotterlogoen, endret grill og nye frontlykter.

På veien

Til Spania var det altså jeg som ble sendt for å prøvekjøre lastebilene fra Göteborg. Med en værvarsling som meldte om temperaturer rundt 24 grader i luften og strålende solskinn, var det ikke akkurat motvillig jeg reiste. Bare noen dager før jeg ankom byen på solkysten, hadde årets Volvo Ocean Race startet nettopp her og det var derfor Volvo hadde lagt prøvekjøringen til området.

Lastebilene hadde vært brukt som "gallionsfigurer" i forbindelse med promoteringen av båtracet og blitt beskuet av prominente gjester. Men for meg kunne seilskutene seile sin egen sjø, det var for å kjøre lastebil jeg var der.

- Det er ett bra sett at starte dagen med at kjöra FL, den er jo rena go-carten, sa den svenske fabrikksjåføren Ulf, da jeg klatret inn i førerhuset. Lastebilen var utstyrt med den nye I-Sync gearkassen. Via en hendel på rattstammen velges drive, nøytral eller revers, eller man kan velge å geare manuelt ved å flytte hendelen opp eller ned.

Behagelig

Inn og ut av rundkjøringer og gjennom kryss var det veldig behagelig å kjøre FL med I-Sync, og det nok mange distribusjonssjåfører som vil hilse den nye gearkassen velkommen.

Etter noen mil på motorveien var det tid for å bytte. Neste modell var en FM trekkvogn med citysemi. Lastebilen var utstyrt med den nye 11-liters motoren på 390 hk, I-Shift og lastet til 32 tonn totalvekt.

11-literen som har et dreiemoment på 1880 Nm fra 1000 til 1400 o/min, hadde ingen problemer med å få lastebilen opp i hastighet etter alle stoppene og med citysemien hengene bakpå, gikk det smidig gjennom bygatene.

Etter lunsj var det endelig tid for å kjøre FH16. 4x2 trekkvogna hadde16-liters motoren på 540 hk, I-Shift, parabelfjærer foran og luft bak, og totalvekten på bil og semi var 40 tonn.

Modellen hadde alt av elektroniske hjelpemidler, skinnkledning både på seter, dørtrekk og ratt. Et ratt som for øvrig er veldig godt å holde i. På motorveien ble cruisecontrollen lagt inn på 85 km/t og det var tid for å teste de elektroniske hjelpemidlene.

"Lane Guard"-systemet koblet inn og varslet med kraftig lydsignal da jeg nærmet meg hvitstripa.

Siste det av prøvekjøringsløypa ble kjørt i en FM, 390 hk, 4x2 med treakslet semihenger og totalvekt 40 tonn. Strekningen var på seks mil og besto for det meste av utforkjøring, og motorbremsprogrammet (VEB) ble flittig brukt.

Vel fremme hos den spanske Volvo-forhandleren var konklusjonen etter å ha kjørt 24 mil på stort sett fine motorveier, at det var behagelig å kjøre Volvo.

Nå er det opp til Frode og Tormod å avgjøre om Volvo-modellene også er det på norske veier. Det skal bli spennende å se om de også mener at FH16 er en "hyfsad bra bil".

Les hele prøvekjøringen i TM nr. 9 som snart er her!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!