"Uten Hiace stanser Norge" anslår importøren i pressmeldingen om 2009- utgaven. Faktum er at den hører med til Norges desidert mest solgte varebiler, til "alle" tider.

Hiace er den mest kjøpte varebilen i Norge. Nå kommer den med mindre karosseriendringer og betydelig lavere støynivå. Og det trengtes. Et av våre absolutte ankepunkter på denne arbeidshesten er komfort, også støy.

Hiace-modellene har gjennomgått en rekke endringer, som skal bidra til bedre komfort og mindre støy. Innvendig støy er redusert med hele 9 dB i den nye utgaven, som kommer i salg i disse dager. Dette er oppnådd med et støydempingsdeksel under bilen, bedre isolasjonsmaterialer, støydempet motorpanser og matter i kupe og varerom. Klimaanlegg er nå standard i alle utgavene.

Sort og krom

Hiace har fått ny grill og baklysomramming, og den kommer i ny sort utvendig farge. Innvendig er det nye brytere for sentrallåsen, og speedometer og turteller har fått kromdekor rundt kanten. Det er nå to lys i varerommet.

Men Hiace kommer også i en helt ny utgave: Hiace GL 8-seter personbil med 4WD.Denne har samme utstyrsnivå som dagens bakhjulsdrevne GL-utgave. Den vil bli et meget aktuelt alternativ for bedrifter og private som har behov for mange sitteplasser.

Hiace har beholdt 2.5-liters D-4D dieselmotorene, som leverer enten 95 DIN hk (70kW) eller 117 DIN hk (86kW). Disse motorene oppfyller Euro IV utslippskravene.

Hiace beholder også sine brukervennlige og familiære fordeler, som har bidratt til å gjøre bilen verdensberømt for sin kvalitet, pålitelighet og driftssikkerhet. Disse egenskapene har sikret Hiace en viktig rolle i den daglige driften av mange tusen bedrifter.

Det ruller rundt 400 000 Hiace på europeiske veier, og i Norge har Hiace vært den mest populære varebilen i mange år.

Hiace- salget har holdet seg imponerende stabilt i lang tid, og brukte Hiace er godt etterspurt. Nylig ble Hiace nummer 100 000 i Norge levert til sin eier.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!