Opprinnelig var planene å bare bruke EGR på den største motoren som kalles ISX, mens ISB-, ISC- og ISL-motorene skulle ha både EGR og SCR. Årsaken til kuvendingen når det gjelder den største motoren er ganske enkelt at en stor motor med bare EGR ville brukt mer drivstoff for å klare de strengere utslippskravene. Nå om dagen er forbruk et hett tema "over there" og ISX-motoren med EGR og SRC vil bruke mindre drivstoff. I tillegg har Cummins sagt at de vil benytte et nytt materiale i katalysatoren, noe som igjen vil føre til mindre forbruk av urea (AdBlue i Europa, DEF i USA).

Sammen om innsprøytning

Cummins ISX vil i tillegg til EGR og SRC også "inneholde" XPI-innsprøytning (utviklet i samarbeid med Scania), turbo med variabel geometri, partikkelfilter og avansert elektronisk motorstyring.

Hvem Cummins satser på som sine kunder i framtiden er et annet spørsmål.

Antall lastebilprodusenter som kjøper motorer fra eksterne leverandører er i ferd med å minske drastisk.

Detroit Diesel eies av Daimler AG og leverer så vidt vi forstår motorer bare til "sine egne". Det vil si Freightliner, Western Star og Sterling.

Cat slutter å levere lastebilmotorer fra 2010, Volvo Trucks i USA jobber knallhardt for å øke andelen biler med egen drivlinje, Navistar har sine egne motorer (delvis i samarbeid med MAN) og Paccar er klar med sin egen Paccar-motor (DAF-motor montert i USA) til 2010 for sine lastebiler Peterbilt og Kenworth.

Det kan bli knalltøft å selge motorer for Cummins i framtiden. Det ser ut til at de fleste kundene ønsker å klare seg selv.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!