- Som å pisse i buksen for å bli varm, sier Line om Hordaland fylkes forsøk på å spare 100 millioner på anbud.

- Jeg skjønner ikke påstanden til fylkespolitikerne om at de skal spare 100 millioner på anbud, det blir som å pisse i buksen for å bli varm. Du er varm en liten stund, men du blir fryktelig kald etterpå, sier Line Mork Farelly, bussjåfør i Tide.

Line er 35 år, alenemor til Laila Elin på 2 år. Jobbet som bussjåfør i 9 ½ år i 100 prosentstilling. Hun er redd for å miste ansiennitet, etter såpass mange år i yrket. I andre bransjer er kanskje ikke ansiennitet så viktig, men i bussbransjen er det veldig viktig i forhold til arbeidstidsordninger.

Line er i dag ansatt i Tide, en arbeidsgiver som skjønner hvor vanskelig det er å være alenemor og å jobbe skift. Hadde det ikke vært for velvilje og tilrettelegging så hadde hun ikke kunnet være i tilnærmet full jobb. Hun er redd for at en ny arbeidsgiver ikke vil ta samme hensyn.

Trives i jobben

Line Mork Farelly jobber knallhardt for å få endene til å møtes og for å få dagene til å gå i hop. Men hun frykter at hun må slutte i jobben hvis alle avtaler om for eksempel arbeidstidsordninger forsvinner. Hvis en ny arbeidsgiver anser henne som en "belastning" så regner hun ikke med å bli ansatt i ett nytt selskap.

Etter alle skrekkhistoriene om anbud fra andre fylker vurderer hun å finne seg en annen jobb. Ikke noe hun ønsker, men noe som muligens tvinger seg fram.

- Forferdelig med politikere som tvinger frem slike valg, sier hun til Transportarbeideren.

Ran av eldre kolleger

Line Mork Farelly er enda for ung til å ha pensjonen i fokus, men føler med eldre kolleger som står i fare for å miste veldig gode ytelsesbaserte pensjonsavtaler.

- Dette er ran av eldre kolleger, mener hun.

Line er veldig glad for at sjåførene engasjerer seg, og at spørsmålene rundt konsekvensene av. Fylketes anbudspolitikken nå det store samtaleemnet på jobben.

I morgen gjennomfører bussarbeiderne i Tide Buss en politisk streik i protest mot fylkespolitikerne i Hordaland politikerne fortsatte rasering av bussnæringen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!