23948sdkhjf

30 millioner til E6 i Alta

Etter massivt press kunne samferdselsministeren legge 15 millioner på bordet i Alta.

I tillegg forskuterer Alt-Kraft 15 millioner, slik at prosjekteringen av den viktige veien kan starte umiddelbart.

- Det er også gitt signaler om at veistrekningen skal inn i NTP, slik at innfartsåren til Finnmark kan sikres på en skikkelig måte, sa minsteren under åpningen av den ferdige strekningen i Alta.

Det var på forhånd knyttet stor spenning til om samferdselsminister Liv Signe Navarsete ville åpne pengepungen på gløtt, da hun var i Alta for å kutte båndet for første parsell av E6 vest for Altafjorden.

Spleiselag sikret jobben

Først da Navarsetes tale var i ferd med å rundes av, da enkelte av de glade ansiktene var i ferd med å sige over i en noe misfornøyd mine, slapp samferdselsministeren bomben; det blir videre arbeid med E6 også i 2009.

- Jeg hadde en dårlig dag på jobben da vi var nødt til å prioritere ned E6 vest for Alta i forslaget til statsbudsjett. Men så fikk vi høre om initiativet til Alta kraftlag, om forskuttering av midler i 2009, som kan tilbakebetales fra staten i 2010. Dette utløste hektisk møtevirksomhet, for med et slikt kraftig signal kunne vi ikke bli sittende med hendene i fanget, sa Navarsete.

- Vi fant ut at det var mulig å starte et spleiselag som sikret oppstart av neste parsell ett år tidligere enn hva vi trodde. Dermed er det klart at jeg kan si; det blir oppstart for neste parsell i 2009.

15 pluss 15 millioner

Ifølge Navarsete går planen ut på at staten går inn med 15 friske millioner kroner, og når Alta kraftlag låner 15 millioner skal dette være nok til å holde hjulene i gang.

- Jeg er glad for dette, for videreføringen av E6 vest for Alta vil fortsette inn i 2010, og deretter videre inn i neste transportplanperiode. Vi ønsker at utbyggingen blir mest mulig sammenhengende, og det vil vi jobbe for, lovte hun.

E6-forkjemper Alf Bjørn var sånn høvelig fornøyd med ministerens lovnader.

- Det er bedre enn ingenting, men langt fra det som trengs for å sikre fullt kjør til neste år. Likevel, det viktigste må være at jobben ikke stanser helt opp, sa han til Altaposten.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093