På den store forsvarsmessa Defence and Security 2008 Exhibition i Lahti, Finland nylig, hadde Sisu Defence med seg en skikkelig nyhet. Der avduket de sin nye militærlastebil Sisu A2045 4x4 MLWV. Bokstavene står for øvrig for Military Logistic Wheeled Vehicle, en lastebil beregnet for fredelig militært bruk som opplæring og transportoppdrag innenlands.

Bakgrunnen for at den nye modellen ble presentert var at det finske forsvaret utlyste en anbudsrunde for å erstatte sine gamle lastebiler (gjett hvilken produsent som produserte disse?) av typen Sisu A45. Disse lastebilene har vært ryggraden i det finske forsvarets logistikkoperasjoner siden tidlig på 70-tallet.

- Vi er ikke så rent lite stolte over at valget falt på vår nye Sisu A2045 4x4. Vi vant anbudet som i første omgang gjelder 232 lastebiler, med en opsjon på ytterligere 240 eksemplarer. Og det i sterk konkurranse med internasjonale aktører, forteller prosjektdirektør Jyri Ahonen i Sisu Defence til Tungt.no.

Bilen

Sisu A2045 4x4 er et konvensjonelt kjøretøy når det gjelder design og er produsert av standardkomponenter fra Sisu samt tredjeparts underleverandører, for å redusere kostnader samt bidra til enklest mulig service. Lastebilen har en totalhøyde på under 2,7 meter, noe som gjør den egnet for lufttransport da den kan kjøre inn i lasterommet til for eksempel et Hercules transportfly. Chassisvekta på en Sisu A2045 ligger på 6 tonn inkludert vinsj, mens nyttelasta er på 5 tonn. Lengden er 6,25 meter, mens akselavstanden ligger på 3, 25 meter. En 4x4-bil er ofte beregnet på litt annet underlag enn asfalt. Sisus nyeste har en bakkeklaring på 35 cm, og den takler "angrepsvinkler" i terrenget på opptil 35 grader.

Når det gjelder understellet består det av aksler fra MAN, utstyrt med tolags parabelfjærer foran og luftfjærer bak. På motorsiden benytter Sisu seg av Renault- eller Cat-motorer på de store lastebilene, men på den nye lille lastebilen er motoren en MAN DO836 på 240 hk med et dreiemoment på 925 Nm. Gearkassa er levert av ZF og man kan velge mellom en manuell 9-trinns kasse, eller en automatisert AS-Tronic med 12 utvekslinger. Når det gjelder fordelingskassa er også den levert av MAN.

Førerhuset, som skal være designet av Sisus egne folk, minner mye om gamle MAN L2000. Det har plass til en sjåfør og to passasjerer, og kan også leveres armert i henhold til standarden STANAG 4569 Level I.

Prøvekjørt

Tungt.no har prøvekjørt den nye Sisu A2045 4x4 ved Sisus fabrikk i Karjaa og kan underskrive på at det er en lettkjørt lastebil som det bør være lett å lære opp unge rekrutter til å "ratte". En av utfordringene til å bygge en lastebil med komponenter fra mange underleverandører er å få motor og gir til "å snakke" med dashbord og bryterpanel. Dette er løst enkelt ved at hele dashbordet også er levert fra MAN. Den eneste endringen er at MAN-logoen i rattnavet har fått et Sisu-emblem i stedet.

Under vårt besøk på Sisu-fabrikken fikk vi også anledningen til å prøvekjøre en skikkelig råtass i terrenget. Sisu E13TP 8x8 HMTV (High Mobility Terrain Vehicle) fortsetter å kjøre der andre må gi tapt. Og med Sisus egen armering takler den opptil 8 kg TNT som eksploderer under buken, uten at mannskapene blir drept. Modellen leveres med Cat-motor og Allison helautomatisk gearkasse og kan fåes i forskjellige akselkonfigurasjoner, fra 4x4 og opp til 10x10. Vi har lagt ut en liten videosnutt av monsteret her på Tungt.no. "The only difference between a man and a boy, is the price of his toy".

Se video her

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!