Samme rapport viser at gjennomsnittsfarten er redusert for 85 % av alle kjøretøy på norske veier. Dette betyr at flere kjører nærmere fartsgrensen. I 60-sonen kjørte for eksempel 85 % av bilene i 67 km/t eller saktere i 2009, mens farten i 2010 var redusert til 65,9 km/t eller lavere.

Fartsreduksjonen skyldes tiltak som kombinerer holdningskampanjer med flere og mer målrettede kontroller.

- Vi vet at en reduksjon i gjennomsnittshastigheten på 3 km/t reduserer ulykkesrisikoen med hele 30 %. Derfor er fartsreduksjonen vi ser i årsrapporten svært gode nyheter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Foran planen når det gjelder midttiltak

Rapporten fra Statens vegvesen viser også at man er foran planen når det gjelder utbygging og etablering av ulike midttiltak, som alle er svært effektive trafikksikkerhetstiltak.

Av planlagte 147 km møtefrie veger i fireårsperioden, er 43, 4 km (30 %) allerede bygget ut. Statens vegvesen har dessuten forsert etableringen av forsterket midtoppmerking. 138, 4 km av planlagte 183 km i fireårsperioden ble etablert i 2010. Innen 2014 vil vi ha 750 km med møtefri veg, samt 365 km veg med forsterket midtoppmerking her i landet.

Flere bruker belte

Også andre tall i rapporten viser en tydelig positiv trend i trafikksikkerheten:

  • Flere bruker bilbelte enn tidligere.?
  •  Andelen barn som sikres lovlig i bil har økt.?
  • Flere bruker sykkelhjelm, både blant voksne og barn.

- Trafikksikkerhet er jobb nummer én for meg, og jeg blir glad for positive tall som dette. Men reduserte tall på drepte og hardt skadde er en mager trøst for dem har mistet sine. Visjonen vår er og blir null drepte. Tallene vi ser her, viser at vi må sette oss mer ambisiøse mål, sier samferdselsministeren.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!